• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مردم ونزوئلا و ایران در برابرهژمونی آمریکا ایستاده اند /چشم طمع آمریکا به منابع نفتی و معدنی ونزوئلا

مردم ونزوئلا و ایران در برابرهژمونی آمریکا ایستاده اند /چشم طمع آمریکا به منابع نفتی و معدنی ونزوئلا

سفیر ونزوئلا در ایران با اشاره به روحیه استکبارستیزی مردم ایران و ونزوئلا گفت: مردم ونزوئلا و ایران طبیعتی انقلابی دارند و همیشه با هم متحد بوده اند. از اشتراکات مهم ما ضدیت با هژمونی استعماری آمریکای شمالی است. این طرز فکر توانسته ما را به دو ملت و دو دولت متحد تبدیل کند.

کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس سفیر ونزوئلا در ایران در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران که به مناسبت آغاز بهمن ماه، ماه پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) پخش شد ضمن تشکر از حضور در این برنامه به عنوان نماینده ونزوئلا و پخش سرود ملی کشورش با عنوان "به افتخار مردم" گفت: این سرود پیش از این به عنوان آوازی محبوب در بین مردم خوانده می شد ولی هم اکنون به عنوان سرود ملی کشور من شناخته می شود. این سرود، انقلابی است همانطور که سرود ملی ایران اینگونه است.

مردم ونزوئلا و ایران در برابرهژمونی آمریکا ایستاده اند
وی درباره حضور خود در ایران اظهار داشت: روابط سیاسی ، اقتصادی و تجاری ونزوئلا و ایران قدمتی 70 ساله دارد. در تقویم میلادی این همکاری از سال 1947 آغازشده است. مردم ونزوئلا و ایران طبیعتی انقلابی دارند و همیشه با هم متحد بوده اند. از اشتراکات مهم ما ضدیت با هژمونی استعماری آمریکای شمالی است. این طرز فکر توانسته ما را به دو ملت و دو دولت متحد تبدیل کند. نزدیکی بین کشورهای ما بیشتر در 20 سال اخیر روی داده است. از سال 2004 با سفر هوگو چاوز رئیس جمهور وقت ونزوئلا به ایران این ارتباط  ونزدیکی شکل گرفت. در آن دوره آقایان خاتمی و احمدی نژاد بر مسند کار بودند و در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی هم این ارتباط بیشتر شد ضمن اینکه بهبود این شرایط تحت رهبری امام خمینی(ره) و آیت الله سیدعلی خامنه ای صورت گرفته است.

اسپانیا 500 سال تحت استعمار بوده است
سفیر ونزوئلا در ایران درباره فعالیت های ضد دموکراسی آمریکا در ونزوئلا و واکنش خوآن  گوآیدو(رهبر مخالفان و رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا) ، ریاست جمهوری و مردم این کشور با توجه به مراسم تحلیف جو بایدن و فرآیند انتقال قدرت در آمریکا اظهار داشت: تاثیراتی که آمریکای شمالی بر کشورهای آمریکای لاتین گذارده تاریخچه ای 200 ساله دارد.  ونزوئلا  300 سال تحت استعمار اسپانیا بوده است. (جمهوری دوم ونزوئلا در سال 1813 توسط سیمون بولیوار رهبر آزادی خواه کشورهای آمریکای جنوبی تاسیس شد) و با درگذشت وی در سال 1830 آمریکای شمالی تقسیم بندی کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی را آغاز کرد. در واقع این سلطه 2 قرن است که اتفاق افتاده است. از سال 1830 تا زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز ما تحت استعمار آمریکا بودیم. مردم ونزوئلا ضد امپریالیسم هستند. قبلا با  استعمار اسپانیا و پس از آن با آمریکای شمالی مبارزه کرده اند.

چشم طمع آمریکا به منابع نفتی و معدنی ونزوئلا
کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس در ادامه گفتگوی بین الملل سعادت آباد درباره طمع آمریکا به ثروت عظیم انسانی و معدنی ونزوئلا و شکست توطئه های آمریکایی علیه مردم این کشور گفت: عوامل زیادی وجود دارد که موجب طمع آمریکا به ونزوئلا شده است. موقعیت استراتژیک ونزوئلا بسیار مهم است. منابع و ذخایر کشور ما از دیگر دلایل طمع آمریکا به این کشور است. کشور ما بزرگترین منابع نفتی جهان را دارد. طلا، الماس و کُلتان از منابع معدنی کشور ما  است و بسیاری از عناصر خاکی کمیاب در ونزوئلا یافت می شوند که در گذشته تحت کنترل آمریکای شمالی بوده است و این کشور تلاش کرده از استخراخ این ثروت عظیم توسط مردم ما جلوگیری کند ضمن اینکه همانطور که گفتم مردم کشور ما 500 سال است که ضد امپریالیسم مبارزه می کنند.
وی افزود: آمریکا بسیار تلاش می کند تا با روحیه انقلابی مردم ما به عنوان الگویی در کشورهای آمریکای لاتین مبارزه کند ضمن اینکه برای مردم کشور ما هم  انقلاب اسلامی الگوی مبارزه با امپریالیسم است که در بهمن امسال 42 ساله می شود.

بهبود وضعیت اقتصادی ونزوئلا مرهون کمک های ایران است
سفیر ونزوئلا در ایران درباره مناسبات اقتصادی ایران و ونزوئلا و واکنش مردم این کشور نسبت به صادرات کالاهای ایرانی به کشورش گفت: در سال 2014 باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا، ونزوئلا را تهدیدی برای امنیت آمریکای شمالی دانست و این امر تاثیر زیادی بر روی اقتصاد کشور ما به ویژه صنعت نفت داشت. به عنوان مثال در سال 2006، کشور ما حدود 66 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت اما با تحریم های آمریکا این درآمد در سال 2020 تا 450 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. بی شک دولت مادورو برای خنثی کردن تهدیدات و تحریم های آمریکا تمهیداتی دارد و در حال اجرای آن است. بهبود وضعیت اقتصادی ونزوئلا مرهون کمک ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران است.  ایران با شجاعت با ما همراه است و برای مبارزه با آمریکای شمالی از ما حمایت می کند به عنوان مثال در بحث فروش بنزین و نفت خام دو کشور با هم همکاری دارند.
وی افزود: همکاری های ایران در زمینه های علم و فناوری، مواد غذایی، داروسازی، امنیت نظامی باعث شده تا در برابر اقدامات زورگویانه و یکجانبه آمریکا ایستادگی کنیم.

استقبال ونزوئلا از سرمایه گذاری ایرانیان
کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس با اشاره به اینکه ما همیشه روی کمک رهبری ایران به ونزوئلا حساب می کنیم گفت: روابط دوستی دو کشور را افزایش داده ایم و برای تقویت بیشتر روابط،  سفر هیأت های بلندپایه ایرانی به ونزوئلا و بالعکس آن را داشته ایم و امیدواریم در آینده روابط نزدیک ما افزایش یابد.

سفیر ونزوئلا در ایران درباره استقبال کشور ونزوئلا از سرمایه گذاری و همکاری نهادهای مردمی ایران گفت: درب سفارت ونزوئلا همیشه بر روی مردم کشور دوست و برادر ما به ویژه برای صاحبان شرکت هایی که دوست دارند در کشور ما سرمایه گذاری کنند باز است. ضمن اینکه بسیاری از شرکت های ونزوئلایی هم هستند که خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند. اخیرا یک هایپرمارکت و یک داروخانه بسیاربزرگ ایرانی در ونزوئلا افتتاح شده که اجناس ایرانی را به مردم ما می فروشند. تعدادی از بازرگانان ونزوئلایی هم به تازگی میوه هایی مثل انبه و آناناس را به ایران صادر می کنند.

وی درباره تاثیرات همکاری های اقتصادی بر تحکیم روابط بین دو کشور اظهار داشت: این اقدامات مشترک اقتصادی می توانند پیوند روابط ما را محکم تر کند تا بتوانیم در برابر اقدامات زورگویانه آمریکا بایستیم.

پیام مادورو به رهبر و مردم ایران دوستی و صلح است
کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس در پایان این گفتگوی رادیویی با اشاره به پیام نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا برای مردم ایران گفت: پیام رئیس جمهوری ونزوئلا برای رهبری و مردم ایران صلح و دوستی بیشتر و تقویت روابط است. مردم ایران و ونزوئلا با هم برادرند و دشمنی واحد دارند که همان امپریالیسم آمریکای شمالی است. مردم ما سختی زیادی را در برابر ظلم آمریکای شمالی متحمل شدند ولی شجاعانه دفاع می کنیم و پیروز هم خواهیم شد.

  پربازدید ترین