• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار اتمر و شیخ عیسی: کنفرانس جهان اسلام برای صلح افغانستان برگزار می شود

دیدار اتمر و شیخ عیسی: کنفرانس جهان اسلام برای صلح افغانستان برگزار می شود

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه کشور، در دیدار با شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی، رییس رابطه‌ عالم اسلامی، گفته است که به زودی کنفرانس متفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام برای جست‌وجوی راه حل منازعه افغانستان برگزار می‌شود.

وزارت امور خارجه روز پنج‌شنبه، دوم دلو، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دیدار امروز در جریان سفر آقای اتمر به عربستان سعودی انجام شده است. به گفته وزارت امور خارجه در این دیدار روی اوضاع جاری افغانستان، به‌ ویژه نقش عالمان و مراجع دینی جهان اسلام در پایان دادن به خون‌ریزی و تامین صلح در افغانستان و پیکار علیه تندروی و تروریزم صحبت‌های جامع و راه‌گشا شده است.

براساس اعلامیه این وزارت، آقای اتمر به فعالیت‌ها و اجنداهای فراملی و فرامنطقه‌ای گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان و منطقه اشاره کرده و گفته است که این عمل‌کرد نه‌ تنها با معتقدات و تعالیم اسلامی در تضاد است، بلکه با هیچ دین و آیینی سازگاری ندارد.

او افزوده است که تندروان کشورها و سازمان‌های گوناگون برای پی‌گیری اهداف معین، افغانستان را به «دارالحرب‌شان» تبدیل کرده‌اند. به گفته او، نجات افغانستان از جنگ جاری در واقع به‌ معنای نجات جهان اسلام و جامعه‌ بشری از تهدید رو به‌ گسترش تندروی خشونت‌پرور و تروریزم جهانی است.

آقای اتمر بیان کرده است که افغانستان می‌خواهد طالبان را از طریق پروسه صلح از سایر گروه‌های تندرو خارجی در منطقه جدا کرده و به زنده‌گی صلح‌آمیز و سیاسی در کشورشان برگرداند. از این رو او خواهان همکاری جهان اسلام به ویژه عالمان اسلامی شد.

در همین حال شیخ العیسی، رییس رابطه عالم اسلامی، گفته است که جنایت و تروریزم در اسلام جایی ندارد و نباید اعمال جنایت‌کارانه و تروریستی به اسلام نسبت داده شود.

او گفته است: «ما کمک به ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان را مسوولیت خویش می‌دانیم.»

او تعهد داده که در آینده نزدیک، مطابق به تعهد قبلی، سازمان جهانی «رابطه عالم اسلامی» متفکران، عالمان و مفتیان بانفوذ جهان اسلام را در یک همایش بزرگ و تاریخی گردهم‌ می‌آورد و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره‌ای اساسی جست‌وجو می‌کند.

وی تاکید کرده است که نتیجه این کنفرانس باید تاریخی و سرنوشت‌ساز باشد. شیخ عیسی افزوده که راهکاری را برای پی‌گیری نتایج و تطبیق تصامیم این کنفرانس نیز در نظر می‌گیرد و به همین منظور، برای تأمین مشارکت همه‌گانی، از طالبان نیز دعوت می‌کند تا در این همایش بزرگ شرکت کنند.

این در حالی است که هیأت‌های مذاکره کننده دولت و گروه طالبان بحث‌های اسای روی روند صلح آغاز نشده است. گروه طالبان برای شروع مذاکرات سه پیش‌شرط از جمله آزادسازی جنگ‌وجویان این گروه از نزد حکومت افغانستان شده‌ است.

  پربازدید ترین