• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برخورد دوگانه با موضوع «حقوق بشر»!

آمریکا محمد بن سلمان را تحریم نمی‌کند. ایالات متحده به دنبال انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی که در آن گفته شده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فرمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد را تائید کرده، تحریم‌هایی را علیه چند شهروند سعودی اعمال کرده است اما ولیعهد عربستان در میان فهرست تحریم شدگان قرار ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این اقدامات برای گسست در روابط دو کشور نیست و روابط میان عربستان و آمریکا بزرگ‌تر از هر فرد دیگری است. (منبع: بی بی سی فارسی)

حال پرسش ا ین است اگر اتفاقی نازل تر از این درکشوری غیر از متحدامریکا رخ می‌داد ، رسانه‌های جهانی و نهادهای حقوق بشری جهان و از جمله نهادهای حقوق بشری امریکا چنین سکوت ذلت بار، سازشکارانه و ضدحقوق بشری را در پیش می‌گرفتند؟ آیا قربانی ساختن ارزش‌ها و معیارهای حقوق بشری هم چون "حق حیات" و "حق آزادی بیان" ، "تبعیض بردار" است؟ آیا فصل الخطاب رعایت حقوق بشر درجهان رضایت خاطر کاخ سفید و سیستم جهانخوارگی اوست؟ دردمندانه اگر به واقعیت‌های جهان بنگریم چنین است. یکی از علت‌های مهم گسترش خشونت در جهان همین برخورد چندگانه قدرت‌ها و حکومت‌ها با موضوع حقوق بشر درجهان است، و سازشکاری که سازمان‌های حقوق بشری با قدرت‌ها و حکومت‌ها در پیش دارند می‌باشد.

ما مردمان کشورهای عقب نگهداشته شده یکی از همین قربانیان خشونت دوامدار و بازی دوگانه قدرت‌ها و حکومت با موضوع حقوق بشر درجهان می باشیم. در افغانستان امریکا بخاطر منافع خود جانی‌ترین جنایتکاران ضد حقوق بشر را در یک معامله سیاسی و با تحت فشارگذاشتن حکومت افغانستان از زندان رهایی بخشید و در سطح بین المللی آنان را از سطح یک گروه تروریستی به یک یک جریان سیاسی ارتقاء داد....

چنین رفتارهای دوگانه بزرگ ترین ضربه و ناامیدی را در میان مردمان آسیب دیده نسبت به دسترسی حق بشری شان بوجود می آورد و منبع تقویت کننده خشونت خواهد بود.

عبدالشکور اخلاقی

  پربازدید ترین