• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: لغو قانون اساسی، فروپاشی نظام را در پی خواهد داشت

 سرور دانش: لغو قانون اساسی، فروپاشی نظام را در پی خواهد داشت

سرور دانش -معاون دوم ریاست‌جمهوری- می‌گوید؛ اگر صلحی که قرار است در افغانستان برقرار شود، عادلانه و پایدار نباشد، به زودی به جنگ دیگری خواهد انجامید.

آقای دانش که روز یک‌شنبه (15 حمل)، در مراسم معرفی ذبیح‌الله کلیم به عنوان سرپرست و نامزد دادستانی کل صحبت می‌کرد، گفت که رهبری حکومت افغانستان، نقشه‌ی راه صلح را تدوین کرده تا با استفاده از آن، صلح عادلانه و پایدار در کشور برقرار شود.

به گفته‌ی او، محور اول نقشه‌ی راه صلح، مسئله‌ی حفظ قانون اساسی و تداوم آن است تا از یک نوع گسست و انقطاع جلوگیری شود.

آقای دانش افزود: «هر وقت فروپاشی به وجود آمده، قانون اساسی لغو شده و جای آن را قانون جدید گرفته است. لغو قانون اساسی معنای گسست و فروپاشی را با خود دارد و به همین دلیل به حفظ آن تاکید می‌کنیم؛ اما به تعدیل آن نظر مثبت داریم. قانون اساسی نیاز به بازنگری و تعدیل دارد.»

او گفت که صلح ارزش آن را دارد که به خاطر رسیدن به آن، تعدیل قانون اساسی پذیرفته شود؛ اما تعدیل باید با درنظرگرفتن رای مردم و لویه‌جرگه‌ی قانون اساسی افغانستان انجام شود.

آقای دانش، گفت که یکی دیگر از محورهای نقشه‌ی راه صلح، انتخابات و انتخابی‌بودن نظام و کارگذاران نظام است.

او تصریح کرد: «انتخابات یک اصل و زیربنای کلیدی در تمام کشورهای دنیا است. نظامی که متکی به آرای مردم باشد، هیچ معنایی ندارد که متکی به انتخابات عمومی نباشد. اگر در صلح یا در جنگ باشیم، انتخابات یک عنصر کلیدی برای نظام سیاسی است و به همین دلیل رهبری حکومت تاکید به برگزاری آن دارد.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفت که رهبری حکومت افغانستان حاضر است، برای رسیدن به صلح، در هر زمانی که توافق‌نامه نهایی شود، انتخابات را زیر نظر جامعه‌ی جهانی برگزار کند.

او تاکید کرد که باید مبنای همه‌ی ارزش‌ها، به شمول حکومت‌داری، صلح، جنگ و تغییرات در نهادهای حکومتی، عدالت باشد.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها، به نقل از منابع‌شان گزارش داده‌اند که نشست استانبول، در شانزدهم اپریل برگزار خواهد شد. گفته می‌شود که این نشست، برای 10 روزه بوده و در آن، در باره‌ی حکومت آینده‌ی افغانستان گفت‌وگو خواهد شد.

  پربازدید ترین