• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امروز از هر سه عضو مجلس نمایندگان دو تن غیرحاضر بودند

 امروز از هر سه عضو مجلس نمایندگان دو تن غیرحاضر بودند

در نشست امروز مجلس نمایندگان، در حالی بیش از 67 درصد وکلا غیرحاضر بودند که در نزدیک به یک ماه اخیر، تنها در یک نشست این جرگه «نصاب» تکمیل بوده است.

در مادۀ 69 اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان آمده است که نصاب این مجلس، هنگام رای گیری با حضور اکثریت کل اعضا تکمیل می شود.  این مجلس 250 عضو دارد که با حضور 126 عضو، نصاب جرگه تکمیل می شود.

سومین نشست سالانه دور تقنینی هفدهم مجلس نمایندگان، در شانزدهم حوت سال گذشته افتتاح شد و اعضای این جرگه، در جریان شش جلسه عمومی با برگزاری چند دور انتخابات، در 24 حوت سال گذشته موفق شدند تا چهار عضو هیات اداری را انتخاب کنند.

پس از آن تا حال شش جلسۀ عمومی این جرگه تدویر شده است، که از این میان تنها در یک روز (شانزدهم حمل) نصاب جرگه تکمیل بود که طرح کنوانسیون ترافیک جاده 1968 منعقده ویانا، کنوانسیون علایم راه ها 1968 منعقده ویانا، طرح قانون محصول خدمات قونسلی و فرمان تقنینی شماره 255 رئیس جمهور، در پیوند به قانون شرکت های محدود المسئولیت را تایید کرد.

این در حالی است که میررحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان، در آغاز اجلاس سوم سالانه گفته بود که بیش از صد طرح قانون، فرامین تقنینی و معاهدات بین المللی به این جرگه مواصلت کرده و جرگه باید در مورد رد یا تایید آن تصمیم اتخاذ کند.

در نشست امروز این مجلس نیز 168 تن به شمول چهار عضو هیات اداری این جرگه (نایب اول، نایب دوم، منشی و نایب منشی) غیر حاضر بودند و رییس مجلس، عبدالقادر قلات وال نماینده مردم زابل را به عنوان منشی موقت مجلس برای پیشبرد امور امروز جرگه انتخاب کرد.

قلاتوال حاضری نمایندگان مردم را گرفت و نام های تمامی وکلای حاضر و غیرحاضر را به خوانش گرفت و اعلام کرد که در نشست امروز این مجلس، 82 عضو حاضر می باشند.

رییس مجلس نمایندگان بعد از گرفتن حاضری گفت: «بیش از 20 نفر در چای خانه استند، چند بار کارمندان دارالانشا را روان کردم؛ اما نیامدند.»

وی افزود که در جلسه امروز نصاب تکمیل نمی باشد و از همین رو جلسه را پایان یافته اعلام می کند و آجندای امروز در نشست بعدی به رای گیری گذاشته می شود.

قرار بود که مجلس نمایندگان، امروز مطابق آجندا؛ فرمان شماره 66 رییس جمهور و قانون تنظیم طرح کودکیمیاوی را به بحث گیرد و در مورد تصمیم اتخاذ کند.

عارف رحمانی نماینده مردم غزنی دراین مجلس، خطاب به رییس مجلس گفت: «ما در کمیسیون ‌ها و مجلس اکثراً نصاب نداریم و نمایندگان یک تعداد شان غیرحاضر دایمی می باشند؛ بناءً هیات اداری باید برای تطبیق تدابیر انظباطی اقدام  و هیچ گونه سهل انگاری در این شرایط حساس کشور معنی ندارد.»

به گفته او، مجلس نمایندگان به همین دلیل نه در روند صلح و نه هم در اعمال صلاحیت‌ های نظارتی خود، کاری انجام داده نمی‌ تواند.

راضیه منگل نماینده مردم پکتیا در این جرگه گفت که در جلسات گذشته، نمایندگان درخواستی را امضا کردند که نام های غیرحاضران دایمی مجلس فاش شود؛ اما به گفته او، هیات اداری در این زمینه اقدام نمی کند.

او افزود که حیثیت شورا به همین مساله حاضری و غیرحاضری نمایندگان وابسته است و با توجه به عدم اعتنای نمایندگان به وظایف شان، حکومت هم به هیچ مصوبه این خانه اهمیت نمی‌ گذارد.

رمضان بشردوست نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان گفت که غیرحاضری شماری از اعضای این مجلس بیشتر شده است و باید هیات اداری مطابق اصول وظایف داخلی، با غیرحاضران برخورد نماید.

او افزود که اکثریت جلسات عمومی این مجلس نصاب ندارد وتا زمانی که با غیرحاضران دایمی برخورد جدی صورت نگیرد، این مشکل رفع نخواهد شد.

در ماده هفتاد و چهارم اصول وظایف داخلی مجلس نمایندگان آمده است: «هیات اداری مکلف است عضو مجلس را در ارتکاب حالات ذیل، عضویت را در اجلاس بعدی به حالت تعلیق قرار دهد. 1- عضوی که بیش از 44روز در یک اجلاس در کمیسیون ها و مجلس عمومی غیابت مسلسل و یا وقفه ایی داشته باشد. 2 -عضوی که در طی یک اجلاس 20 روز غیرحاضری مسلسل داشته باشد، از تمام امتیازات محروم و حق اشراک در جلسات همان اجلاس را ندارد.»

قابل ذکر  است که در جریان پنج اجلاس دور هفدهم تقنینی شورای ملی، مواد یادشده بر هیچ عضو این مجلس تطبیق نشده است؛ در حالیکه در میان اعضای این مجلس کسانی وجود دارند که به طور مسلسل بیش از یک سال غیابت دارند.

رنگینه کارگر نماینده مردم فاریاب دراین جرگه، عضوی است که بیش از یک و نیم سال می شود، در بیرون از کشور به سر می برد؛ اما هنوز هم معاش و امتیازات را به دست می آورد.

  پربازدید ترین