• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش بین المللی امیر علی شیر نوایی در هرات آغاز شد

همایش بین المللی امیر علی شیر نوایی در هرات آغاز شد

همایش سه روزه بین‌المللی "بازخوانی اندیشه‌های امیرعلی‌شیرنوایی"‌ شاعر و سیاستمدار ترک‌تبار دوره تیموریان در افغانستان امروز (چهارشنبه، 18 حمل/فروردین) در ولایت هرات گشایش یافت.

این همایش به مناسبت سالگرد 580 سالگی تولد علی‌شیر نوایی برگزار شده که به گفته برگزارکنندگان شماری از کارشناسان و “نوایی‌شناسان” ده کشور منطقه از جمله ازبکستان، ترکیه و تاجیکستان در این مراسم حضور دارند.

جایگاه زبان ازبکی در افغانستان؛ از گذشته محروم تا تجلیل آن در سطح ملی
روسای جمهوری تاجیکستان و ازبکستان در دوشنبه دیدار کردند
در مراسم امروز محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور در یک پیام ویدیویی که در این مراسم پخش شد گفت که نقش فرهنگ، چهره‌ها و مفاخر فرهنگی در همکاری‌های تمدنی و منطقه‌ای مهم است.

آقای غنی تجلیل از امیرعلی شیرنوایی را “تجلیل از یک فصل مهم همکاری بین کشورها” خواند و افزود که کشورهای منطقه در محور همکاری منطقه‌ای می‌توانند جایگاه و عظمت گذشته را احیا کنند. او افزود که نگاه افغانستان به جاده ابریشم نگاه اقتصادی و فرهنگی است.

عصمت‌الله ایرگاش‌اف، نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان برای افغانستان پیام میرضیایف، رئیس جمهوری ازبکستان را خواند که در آن از روابط و دوستی دو کشور در طی قرنها و ضرورت ادامه و استحکام هر چه بیشتر آن ذکر شده بود.

او افزود که در آینده نزدیک روابط بازرگانی و اقتصادی میان ازبکستان و ولایت هرات توسعه می‌یابد که این می‌تواند منجر به افتتاح کنسولگری ازبکستان در این شهر ‌شود.

به گفته برگزارکنندگان همایش امیر علی شیر نوایی، قرار است که در این همایش سه روزه طرح‌های بازسازی باغ گوهرشاد که آرامگاه امیرعلی شیرنوایی و گوهرشاد بیگم در آن قرار دارند نیز با کمک مالی کشور ازبکستان آغاز شود.

گفته شده است 300 عنوان مقاله درباره امیرعلی‌شیر نوایی از یازده کشور به این همایش رسیده که در نهایت به صورت کتابی چاپ و توزیع خواهد شد.

امیر علی‌شیر نوایی (زادهٔ 844 هـ. ق درهرات – درگذشتهٔ 906 هـ. ق) شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار حکمروایی تیموریان و از افراد مورد اعتماد سلطان حسین بایقرا، پادشاه تیموری در سده هفتم و هشتم هجری قمری بود.

شمار آثاری که تدوین آن‌ها را به امیر علی‌شیر نسبت داده‌اند، حدود 30 تا 90 اثر است که به زبان‌های فارسی و ترکی-جغتایی نوشته شده‌اند.

از او به عنوان یکی از بنیانگذاران ادبیات ترکی-جغتایی نام برده می‌شود. او در هرات زاده شد و در همانجا به عمر 51 سالگی درگذشت.

  پربازدید ترین