• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان: نمی خواهیم به پایگاه آمریکا برای اقدامات نظامی در افغانستان تبدیل شویم

 پاکستان: نمی خواهیم به پایگاه آمریکا برای اقدامات نظامی در افغانستان تبدیل شویم

درحالیکه بایدن در گذشته برای نظارت بر افغانستان پیشنهاد ایجاد پایگاه در پاکستان را داده بود، اسلام‌آباد تاکید کرد که نمی‌خواهد به پایگاه آمریکا تبدیل شود.

«عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان با استقبال از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت تلاش‌های دولت‌های آمریکا، پاکستان، روسیه و ایران برای ثبات و ترغیب دولت افغانستان و طالبان برای یک رسیدن به یک توافق سیاسی مهم است.

رئیس جمهور پاکستان در پاسخ به درخواست جو بایدن برای «اقدام بیشتر» در راستای صلح افغانستان نیز گفت که نمی‌داند آمریکا دقیقا از پاکستان چه می‌خواهد و تاکید نمود: تلاش‌های ما برای صلح در افغانستان به درخواست آمریکا از ما بستگی ندارد.

علوی درباره اینکه آیا آمریکا برای انتقال پایگاه‌های نظامی خود از افغانستان به پاکستان درخواست داده، نیز گفت: اطلاعی ندارم، فکر نمی‌کنم پاکستان در جایگاهی باشد که بتواند چنین چیزی ارائه دهد.

وی در پاسخ به «صدای آمریکا» در رابطه با درخواست آمریکا درباره حضور اطلاعاتی گسترده‌تر در پاکستان و یا حضور نظامی بیشتر پس از خروج از افغانستان نیز اظهارداشت: اطلاعی در این باره ندارم، ما باید مراقب باشیم که پاکستان به پایگاه آمریکا برای اقدامات در افغانستان تبدیل نشود، پاکستان خواستار ایفای نقش صلح‌آمیز در افغانستان است.

گفتنی است که جو بایدن در فوریه سال گذشته در یک مناظره درون حزبی با تاکید بر لزوم خروج از افغانستان گفته بود که آمریکا نیازی به حضور نظامی در افغانستان ندارد و پیشنهاد داده بود که آمریکا پایگاه‌هایی را در پاکستان ایجاد کند تا از آنجا با تهدیدات تروریسم افغانستان مقابله کند.

پیش از این نیز نمایندگان پارلمان کشور از انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به پاکستان خبر داده و دلیل آن را ایجاد پایگاه‌های جدید در نزدیکی مرزهای مشترک با افغانستان دانستند.

  پربازدید ترین