• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخست وزیر پاکستان: باید در افغانستان حکومت ائتلافی با طالبان شکل بگیرد

 نخست وزیر پاکستان: باید در افغانستان حکومت ائتلافی با طالبان شکل بگیرد

 نخست وزیر پاکستان می گوید که باید یک تفاهم سیاسی در افغانستان شکل گیرد، یک حکومت ائتلافی که متشکل از جناح طالبان و جناحی دیگر باشد در آینده به منظور جلوگیری از خون ریزی بیشتر، تشکیل شود.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با اکسیوس گفته است که پیش از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان باید تفاهم سیاسی در افغانستان حاصل شود و حکومتی شکل گیرد که طالبان در آن سهم داشته باشند.

او گفت: “تفاهم سیاسی در افغانستان به مفهوم یک حکومت ایتلافی است. حکومتی که متشکل از جناح طالبان و جناح دیگر باشد. راه حل دیگری وجود ندارد.”

عمران خان ضمن ابراز نگرانی از خطر در گرفتن جنگ داخلی در افغانستان گفت: "اگر طالبان در صدد پیروزی (تصرف کامل) بر کشور برآیند، خون ریزی باور نکردنی به وقوع خواهد پیوست. بگذارید بگویم، کشوری که پس از افغانستان بیشترین ضربه را خواهد دید، پاکستان است."

نخست وزیر پاکستان احتمال ایجاد پایگاه نظامی امریکا را در خاک پاکستان نفی کرد و گفت: "هیچ امکان ندارد که ما برای امریکا پایگاه فراهم کنیم…ما در مصالحه مشارکت خواهیم داشت، نه در جنگ."

این در حالیست که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان چندی پیش در مصاحبه با روزنامۀ اشپیگل آلمان، پاکستان را به حمایت سیستماتیک از طالبان متهم کرد و گفت که طالبان از پاکستان حمایت مالی و لوژستیکی به دست می‌آورند و در همان کشور جلب و جذب می شوند. اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.

  پربازدید ترین