• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد ستاد حقوق بشر ایران از موانع تحصیلی کودکان افغانستانی

انتقاد ستاد حقوق بشر ایران از موانع تحصیلی کودکان افغانستانی

 ستاد حقوق بشر با انتشار مطلبی در اینستاگرام از موانع تحصیل کودکان افغانستانی در ایران انتقاد کرد.

ستاد حقوق بشر ایران با انتشار مطلبی در اینستاگرام در واکنش به خبری مبنی بر پاسخ رد دفتر کفالت در خصوص تحصیل کودکان افغانستانی، نوشت: رهبر انقلاب در سال 1394 یک دستور تاریخی دادند: «همه کودکان افغانستانی (دارای شرایط قانونی حضور در ایران و یا بدون آن) باید در مدارس دولتی ثبت‌نام شوند.» بنابراین، اضافه کردن فرآیند‌های پیچیده اداری و یا افزودن هر نوع شرطی برای تحصیل کودکان افغانستانی، که مانع تحصیل این کودکان شود، خلاف متن صریح دستور رهبر انقلاب است.

در ادامه این متن آمده است: لازم است نهاد‌های مسئول در این رابطه، با حذف شروط جدید یا هر روش دیگری، موضوع را تدبیر کنند تا شرایط لازم برای تسهیل ثبت نام فوری این کودکان فراهم شود.

این در حالی است که در پی جنجال‌های ایجادشده در خصوص ثبت نام اتباع افغانستانی، محمودی مدیر کل اداره اتباع و مهاجرین خارجی در گفت و گویی در پاسخ به گلایه‌های افغانستانی‌های مقیم ایران گفت کودکانی که متولد ایران هستند و گواهی تولد دارند به صورت مستقیم در مدارس ثبت نام می‌شوند.

وی همچنین تصریح کرد بخش‌نامه جدید اداره اتباع به همه دفاتر کفالت ابلاغ شده است و همه موظف به اجرایی کردن آن هستند. به زودی برای ثبت نام مهاجرین افغانستانی که هیج مدرکی ندارند؛ فرآیندی اعلام و عمومی می‌شود.

  پربازدید ترین