• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ثبت نام دانش آموزان اتباع در خراسان رضوی آغاز شد/ پیش بینی ثبت نام بیش از 20هزار دانش آموز

 ثبت نام دانش آموزان اتباع در خراسان رضوی آغاز شد/ پیش بینی ثبت نام بیش از 20هزار دانش آموز

محمدتقی هاشمی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی پیش رو با افزایش 32 درصدی ثبت‌نام‌ها، حدود 20 هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی فاقد مدارک اقامتی در خراسان رضوی نام‌نویسی شوند.

وی افزود: به خانواده های افغانستانی این اطمینان خاطر داده می شود که نگران ثبت‌نام فرزندان خود نباشند، زیرا با توجه به سفارش مقام معظم رهبری، با همکاری وزارت داخله/کشور و وزارت آموزش و پرورش، همه فرزندان اتباع خارجی مقیم استان در مدارس ثبت نام خواهند شد.

وی گفت: با توجه به اینکه ثبت نام اتباع ایرانی تا اسد/مردادماه انجام می شود، اتباع خارجی نباید خیلی نگران تاخیر در ثبت نام فرزندان خود باشند زیرا نام نویسی آنها همچون سالهای قبل ممکن است تا عقرب/آبان ماه نیز ادامه پیدا کند، از سویی سال قبل ما در میان اتباع ایرانی دانش آموزان جامانده از تحصیل داشتیم اما در اتباع خارجی نداشتیم، لذا اتباع خارجی توجهی به جوسازی های اخیر برخی رسانه های معاند نداشته باشند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: امسال نیز به واسطه وضعیت کرونا و تسریع و تسهیل انجام امور، دفاتر کفالت امور مهاجرین در مشهد مقدس از 17 به 24 دفتر افزایش یافته است تا فرایند ثبت نام دانش آموزان با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام شود.

هاشمی گفت: با وجود تحمیل برخی هزینه ها، پارسال  60 هزار نفر از اتباع خارجی دارای مدارک اقامت در خراسان رضوی، به صورت رایگان ثبت نام کرده و تحصیل کردند.

وی ادامه داد: در سال 94 که ثبت نام فرزندان اتباع خارجی فاقد هویت در ایران آغاز شد، تنها 800 نفر در این استان ثبت نام شدند، اما سال گذشته این رقم به 15 هزار و 511 نفر رسید و این افراد برگه حمایت تحصیلی گرفتند، این اوراق هرچند جنبه تحصیلی دارد اما والدین این دانش آموزان می توانند از این طریق در ایران ساکن شوند.

هاشمی در تشریح فرایند ثبت نام اتباع خارجی در خراسان رضوی گفت: اتباعی که مجوز اقامت و حضور قانونی دارند، با ارائه مدارک خود به آموزش پرورش می توانند فرزندان خود را مانند اتباع ایرانی ثبت نام کنند.

وی افزود: افرادی که فاقد مجوز بوده و یا غیرقانونی وارد این کشور شده اند و در این مدت نیز تلاشی برای دریافت مجوز نکرده اند، در قالب 9 گروه تقسیم شده اند که هشت گروه آنها مطابق فرمان رهبر انقلاب ثبت نام می شوند، اینها افرادی هستند که چند سال در ایران حضور داشته اند و مدارکی مبنی بر حضور و یا مدارک هویتی افغانستانی ارائه می دهند و در نهایت برگه حمایت تحصیلی دریافت می کنند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: تنها حساب یک گروه، که به تازگی و بدون مجوز وارد ایران شده اند و اصولا هیچگونه مدرکی ندارند و هویت خود و فرزندانشان مشخص نیست، از بقیه اتباع جداست و این افراد نیز اگر بتوانند سندی ارائه کنند که نشان دهد تبعه خارجی هستند و مدتی در ایران اقامت داشته اند، ما موظف به ثبت نام آنها هستیم.

هاشمی گفت: جوی که در فضای مجازی در خصوص عدم ثبت نام از اتباع به راه افتاده مربوط به افراد مشکوک التابعیت فاقد هویت است که با دستور العمل و مصوبه جدید هیات دولت، کلیه فرمانداری ها موظف به ثبت نام این افراد شده اند و مطابق قانون، تعیین تکلیف و ثبت نام از افراد مشکوک التابعیت به فرمانداران ابلاغ شده و اگر فرمانداری تخلفی کرد،  مراجعان می توانند به بازرسی مراجعه کنند، قانون کار ثبت نام این اقشار را از اداره اتباع گرفته و به فرمانداری ها واگذار کرده است.

6 هزار دانش آموز ثبت نام شده اما به مدرسه نرفتند
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی خانواده ها با استفاده از سند و برگه حمایت تحصیلی دانش آموز، زمینه اقامت بقیه اعضای خانواده را فراهم کرده اند تا در ایران ساکن شوند، چنانکه پارسال 15 هزار و 511 برگه حمایت تحصیلی برای اتباع خارجی صادر شد اما تنها 9 هزار نفر آنان در مدارس ثبت نام کرده و درس خواندند، یعنی 6 هزار نفر بدون اینکه فرزند خود را به مدرسه بفرستند، تنها با استفاده از این برگه، اقامت خود در ایران را قانونی کرده اند تا کسی به آنها فشار نیاورد.

هاشمی ادامه داد: سال قبل سهم اتباع خارجی از کودکان کار به 92 درصد افزایش یافت، این مساله در قالب تکدی‌گری کودکان خارجی هزینه زیادی به ما تحمیل کرد، البته این نوع تکدی گری ها درآمدهای زیادی برای سرپرستان این کودکان دارد و دادستانی نیز در قالب طرح "سایبان مهر" اقدام به جمع آوری و ساماندهی این کودکان کرد.

وی گفت: آسیب های یادشده نشان می دهد متاسفانه والدین این کودکان با اخذ برگه حمایت تحصیلی و ثبت نام فرزندان، موضوع اقامت خود در استان را سروسامان داده اند و برخی افراد نیز که برای ثبت نام فرزندان خود با جوسازی مطالبی را مطرح می کنند به دنبال مساله ثبت نام و تحصیل فرزندان خود نیستند، بلکه هدفشان گرفتن مجوزی برای همین نوع اقامت است.  

هم‌اینک 320 هزار پناهنده و مهاجر در خراسان رضوی حضور دارند و این استان رتبه دوم کشور از نظر جمعیت پناهندگان و مهاجران خارجی را دارد.

  پربازدید ترین