• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش های گسترده جامعه و تشکل های مختلف مهاجرین در ایران به درگذشت محمد سرور رجایی

واکنش های گسترده جامعه و تشکل های مختلف مهاجرین در ایران به درگذشت محمد سرور رجایی

 درگذشت محمد سرور رجایی، فعال فرهنگی شناخته‌شده مهاجر افغانستانی در تهران، با واکنش‌های گسترده جامعه و تشکل‌های مختلف مهاجرین در ایران مواجه شده است. شورای هماهنگی هیأت‌های مذهبی مهاجرین در ایران و حزب حرکت اسلامی افغانستان به درگذشت این شخصیت فرهنگی واکنش نشان داده‌اند.

خان شیرین رحیمی، رییس شورای هماهنگی هیأت‌های مذهبی مهاجرین در پیامی، ضمن ابراز تأثر در مورد گذشت آقای رجایی، نوشته است: " هجران چنین شخصیت ارزنده‌ای که عمر پر برکت خود را صرف خدمت صادقانه به نزدیکی فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان کرد، بسی گران و جانکاه است. او تحقیقات وسیعی در مورد خون شریکی دو ملت ایران و افغانستان در دوره جهاد و دفاع مقدس داشت".

وی در ادامه خاطرنشان کرده استک "اکنون وظیفه ما است که از آن همه درس و تجربه، بهره بگیریم و آن‌را در مسیر تعالی و پیشرفت سرزمین‌مان به کار گیریم".

رحیمی ضایعه درگذشت آقای رجایی رابه خانواده سوگوار ایشان و جامعه علمی کشور تعزیت و تسلیت عرض کرده و علو درجات و آرامش روح آن مرحوم مغفور را از خداوند مهربان تقاضا کرده است.

از سوی دیگر، مسئول و نماینده حزب حرکت اسلامی افغانستان در تهران، همکاران، شوراهای ولایتی، مجمع اجتماعی فرهنگی و هیئات مذهبی خاتم النبیین(ص) و نهاد مقدس شرطته الخمیس این حزب در تهران در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت محمد سرور رجایی، به بیان ابعاد پنهان مانده از زندگی این فعال فرهنگی پرداخته‌اند.

در این پیام آمده است: درگذشت دوست دیرین جهاد، مرد جبهه‌های داغ در سنگرهای دفاع از کشور علیه شوروی سابق در دره سنگلاخ، شیخ علی بهسود و کابل در پایگاه‌های پر از معنویت حزب حرکت اسلامی و همچنان در عالم هجرت در دفاتر پشاور و اسلام آباد، شاعر برجسته، ادیب توانا و نویسنده نامی مرحوم محمدسرور رجایی، چهره فرهنگی توانای کشور مایه تاسف و تاثر شدید و فراوان گردید.

در ادامه این پیام خاطرنشان شده که آقای رجایی سال‌های زیاد در جبهه نظامی و فرهنگی مخصوصا در ایام مهاجرت در جمهوری اسلامی ایران، به خصوص در شناساندن مورد رزمندگان افغانستانی گمنام دوران دفاع مقدس ایران در برابر تجاوز رژیم بعث عراق تلاش‌های فراوانی کرد. او برای شناسایی شهدای گمنام افغانستانی دوران دفاع مقدس جنگ ایران و عراق به اکثر گلزار شهدا شهرها و روستاها سفر نموده و همی‌نطور برای شناسایی مقبره جهاد گران ایرانی که در جنگ علیه شوروی در افغانستان جام شهادت نوشیدند، به افغانستان سفر نمود که در این مورد فیلم کوتاهی هم ساخت.

حزب حرکت اسلامی افغانستان افزوده که این فعال فرهنگی، در نزدیکی و هم‌پذیری دو ملت ایران و افغانستان بسیار کار کرد.

این حزب از خداوند بزرگ خواسته که این یار و یاور رزمندگان و مجاهدین و شخصیت خستگی ناپذیر را با شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا محشور فرماید و به خانواده گرامی‌اش، به خصوص دایی(ماما) عزیزشان فرمانده نامدار و دلیر، فیضی و دیگر هم‌سنگرانش در حزب حرکت اسلامی افغانستان و ریاست حزب، عبدالغنی کاظمی صبر و اجر عنایت فرماید.

یاد و خاطره این عزیز همیشه گرامی و روحش شاد باد.

محمد سرور رجایی سحرگاه که یک هفته قبل به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، روز پنج شنبه(7 اسد/ مرداد) بر اثر ابتلا به کرونا در 52 سالگی در تهران درگذشت و روز جمعه(8 اسد/ مرداد) در بهشت زهرای این شهر به خاک سپرده شد.

  پربازدید ترین