• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نامه بیش از 300 دانشجو و استاد دانشگاه تهران برای ارائه تسهیلات به دانشجویان افغانستانی

 نامه بیش از 300 دانشجو و استاد دانشگاه تهران برای ارائه تسهیلات به دانشجویان افغانستانی

بیش از 300 تن از از اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلات دانشگاه تهران به دنبال حوادث اخیر در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، خواهان اختصاص تسهیلات حمایتی به دانشجویان افغانستانی شدند.

تعدادی از اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران با ارائه درخواستی، خواهان ارائه تسهیلات حمایتی به دانشجویان افغانستانی متاثر از تحولات اخیر در کشور شدند.

این افراد با امضای نامه از دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران خواستند که تسهیلاتی از جمله کاهش هزینه های تحصیلی، ارائه بورس های تحصیلی، کمک به روند بازگشت دانشجویان افغانستانی به ایران و برخی از موارد دیگر به آنان کمک نمایند.

در این نامه آمده است که «وقایع ناگوار این روزهای افغانستان، قلب و جان هر انسانی، به خصوص مردم ایران، را به درد آورده‌است. ایرانیانی که پیوندی ناگسستنی با پهنه‌ی فرهنگی افغانستان دارند و برادران و خواهران افغانستانی را برادران و خواهران ایمانی خود می‌دانند و هنوز تسلیم مرزهای برآمده از استعمار نشده‌اند، در چند دهه‌ی اخیر همواره پذیرا، یاور و پناه مردم مظلوم افغانستان بوده‌اند. به تبع همین روحیه انسان دوستی، دانشگاه تهران هم به عنوان یکی از نقاط اتکای ساختار علمی کشور که برآمده از جامعه فرهیخته ایران است، این فرصت را برای دانشجویان افغان فراهم نموده تا بخشی از خانواده بزرگ دانشگاه تهران شناخته شده و سهمی در میراث علمی این دانشگاه داشته باشند.»

آنان گفته اند که در چنین شرایط دشواری، انتظار می‌رود دانشگاه تهران که در سالیان اخیر به عنوان پیش قراول ترویج مسئولیت اجتماعی در نظام آموزش عالی شناخته شده و به عنوان مبتکر در این حوزه، ضمن تصریح به آن در سند برنامه سوم توسعه دانشگاه، در سال جاری نیز اقدام به برگزاری نخستین جشنواره ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی نموده است، این‌بار هم با اقدام به‌موقع و مناسب، مسیری نو در تاریخ مسئولیت اجتماعی نظام آموزش عالی کشور بگشاید.

این اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران می گویند که قصد داریم وظایف انسانی و اسلامی خود را در قبال دانشجویان، هم‌کلاسی‌ها و دوستان افغانستانی‌مان به انجام رسانیم تا مگر اندکی از آلام آنان کاسته باشیم.

آنان از رئیس این دانشگاه خواستند تا به روند بازگشت دانشجویان افغانستانی به ایران، بخصوص دانشجویانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و در کشور خود در کلاس‌ها شرکت می‌کردند، کمک صورت بگیرد.

این دانشجویان و اساتید همچنین خواهان ایجاد صندوقی برای ارائه‌ی تسهیلات و اعطای بورس تحصیلی در جهت جذب دانشجویان جدید افغانستانی، با اولویت دانشجویانی که مقاطع تحصیلی قبلی خود را در ایران گذرانده‌اند، شدند.

آنان همچنین خواستار کاهش هزینه‌های تحصیلی و رفاهی دانشجویان افغانستانی مقیم ایران، از جمله؛ کاهش شهریه‌ها، تمدید رایگان سنوات تحصیلی، تمهید محل اسکان و کاهش هزینه‌های ساکنان خوابگاه‌ها و غیره شدند.

این در حالیست که از ابتدای هفته گذشته، شهر کابل توسط طالبان تصرف شد. برخی از فارغ التحصیلان و دانشجویان در روزهای اخیر، از کشور خارج شدند و یا به دنبال خروج از کشور هستند.

  پربازدید ترین