• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دومین گروه از نخبگان کانکور افغانستان به یزد رسیدند

 دومین گروه از نخبگان کانکور افغانستان به یزد رسیدند

 در ادامه‌ی جذب 80 تن از دانشجویان نخبه کشور توسط دانشگاه‌های ایران، دومین گروه از آنها وارد ایران شدند و مورد استقبال مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ولایت یزد قرار گرفتند.

دسته دیگری از نخبگان افغانستان که مورد پذیرش دانشگاه علوم‌پزشکی ولایت یزد ایران قرار گرفته بودند، مورد استقبال مسؤولان این دانشگاه قرار گرفتند.

سیدعلی حسینی، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران به تشریح جزئیات جذب نخبگان افغانستانی پرداخت و توضیح داد: در سال 1399 از سوی سفیر افغانستان پیامی به ما ارسال شد که 100 نفر در کانکور افغانستان شناسایی شده‌اند و بلافاصله ما با آنها تماس گرفتیم و از این تعداد 80 نفر آنها علاقه‌مند بودند که در دانشگاه‌های ایران در مقطع لیسانس ادامه تحصیل دهند.

حسینی؛ با بیان آنکه در آن زمان کشورهای عربستان، ترکیه و سایر کشورها فرصت داشتند تا از این افراد دعوت کنند، افزود: با توجه به اینکه انتخاب این برگزیدگان، کشور ایران بود، ما با چند دانشگاه برای جذب این افراد برگزیده مذاکره کردیم و در نهایت پس از حدود چهار ماه 4 دانشگاه ایران آمادگی خود را برای جایابی و جذب این افراد اعلام کردند که شامل دانشگاه‌های "شهید بهشتی"، "صنعتی امیرکبیر"، علوم پزشکی شهید بهشتی" و "علوم پزشکی یزد" می‌شود.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران؛ با تاکید بر اینکه در این طرح، این افراد برگزیده بورسیه معاونت علمی ایران خواهند شد، یادآور شد: بر همین مبنا بود که با این چهار دانشگاه به توافق رسیدیم.

به گفته وی؛ در قالب این طرح یک گروه 30 نفره در ایران حضور دارند که در دانشگاه‌های امیرکبیر و شهید بهشتی جایابی شدند و یک گروه 20 نفره نیز به ایران خواهند آمد.

حسینی با بیان اینکه 15 نفر از این 80 نفر نیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مشغول به تحصیل خواهند شد، اضافه کرد: حدود 70 نفر از این افراد تا ماه میزان سال جاری در ایران حضور خواهند داشت. این افراد جزو 100 نفر برتر کانکور افغانستان و افراد مستعدی هستند و برنامه داریم که در دوره چهار ساله که آنها مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی هستند، بتوانند وارد اکوسیستم نوآوری ایران شوند و یا در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شوند و یا دانشجویان افغانستانی که در رشته‌های طبی مشغول به تحصیل هستند، بتوانند در شفاخانه حضور یابند.

وی تاکید کرد: این روش موجب خواهد شد که اگر این افراد زمانی به کشور خود بازمی‌گردند، با رزومه خود مشغول به فعالیت شوند و یا در صادرات محصولات ایرانی نقش ایفا کنند.

حسینی با بیان اینکه اغلب افراد تاثیرگذار کشور افغانستان، تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های ایران هستند، یادآور شد: اجرای این طرح موجب خواهد شد که ارتباطات علمی و فناورانه از طریق همین افراد میان دو کشور تقویت شود.

گفتنی است که چندی قبل نیز دانشگاه علوم پزشکی یزد، میزبان گروهی از این دانشجویان بود.

  پربازدید ترین