• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراف بلینکن: نمی دانیم در حمله پهپادی کابل عنصر داعش را کشتیم یا یک نیروی امدادی

 اعتراف بلینکن: نمی دانیم در حمله پهپادی کابل عنصر داعش را کشتیم یا یک نیروی امدادی

وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در جلسه استماع کنگره گفت که نمیداند که در حمله پهپادی چند روز پیش آمریکا در کابل عنصر داعش کشته شده است یا یک نیروی امدادی.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعتراف کرده که وی نمیداند آیا در حمله پهپادی چند روز پیش آمریکا در  کابل یک عنصر گروه داعش یا یک نیروی امدادی کشته شده است.

«رند پال» در جلسه استماع کنگره درباره تحولات افغانستان از بلینکن پرسید که فردی که دولت بایدن با پهپاد وی را هدف قرار داده یک نیروی امدادی یا یک عنصر داعش بوده، که وزیر خارجه آمریکا جواب داد: «دولت حتما این حمله را مورد بازبینی قرار خواهد داد و مطمئن هستم ارزیابی کاملی حاصل خواهد شد».

پال در ادامه از بلینکن پرسید: «بنابراین شما نمی‌دانید که یک نیروی امدادی را کشته‌اید یا یک عنصر داعش» که وزیر خارجه آمریکا نیز در جواب گفت: «من نمی‌دانم چون ما در حال بازبینی این موضوع هستیم».

طبق یافته‌های تازه منتشر شده از تحقیقات رسانه‌ای، احتمالاً ایالات متحده در آخرین حمله پهپادی خود در نزدیکی فرودگاه «کابل» در آستانه خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، یک موتر متعلق به «داعش-خراسان» را هدف قرار نداده بلکه موتر یک امدادگر را هدف گرفته و او را به همراه کودکانش کشته است.

مصاحبه‌ها و کلیپ‌های ویدئویی جمع‌آوری شده نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که حمله پهپاد ریپر آمریکا به یک سدان سفیدرنگ در 29 آگوست (هفتم سنبله/شهریور ماه) که ارتش آمریکا مدعی بود حامل مواد منفجره است و یک تهدید قریب‌الوقوع برای فرودگاه «کابل» محسوب می‌شد، منجر به کشته شدن امدادگری شد که هیچ‌گونه وابستگی و ارتباطی با داعش که مسئولیت حمله‌ به اطراف فرودگاه کابل را برعهده گرفت و در آن 13 نظامی آمریکایی نیز کشته شدند، نداشت.

تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که راننده موتر مذکور بطری‌های پلاستیکی را که با یک شلنگ آب پر کرده بود، در صندوق عقب موتر خود قرار داده بود.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، راننده موتر مذکور، «زمری احمدی» نام داشت که به عنوان یک مهندس برق برای شرکت امدادی آمریکایی «تغذیه و آموزش بین‌المللی»  مستقر در کالیفرنیای آمریکا فعالیت می‌کرد. و مدیر شرکت مذکور در خصوص کشته شدن وی تصریح کرد: «ما هیچ ارتباطی با داعش یا تروریسم نداریم».

  پربازدید ترین