• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلزاد: فرار غنی آخرین توافق برای انتقال سیاسی را برهم زد

خلیلزاد: فرار غنی آخرین توافق برای انتقال سیاسی را برهم زد

نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: تصمیم اشرف غنی برای فرار از کشور، توافق با طالبان را که برای دور نگه داشتن کابل از این گروه و مذاکره برای انتقال سیاسی قدرت طراحی شده بود، در لحظه آخر با شکست مواجه کرد.

 زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفت که تصمیم اشرف غنی، که به عنوان رئیس جمهور خدمت می کرد، در جریان حمله طالبان از کشور فرار کرد، نتیجه توافق با اعضای این گروه را ناکام کرد.

خلیلزاد در مصاحبه با فایننشال تایمز خاطرنشان کرد که خروج غنی "منجر به شکست لحظه آخری توافقنامه با طالبان شد برای انتقال سیاسی قدرت شد."

وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده "حتی در نهایت توافق با طالبان مبنی بر عدم ورود آنها به کابل" داشته است، اما تصمیم غنی برای خروج از افغانستان باعث ایجاد خلاء امنیتی شد که باعث شد طالبان در همان روز وارد کابل شوند، و در نتیجه باعث "خروج آشفته غیرنظامیان و نظامیان و پایان دادن به مذاکرات در دوحه" شد.

فرستاده ویژه آمریکا افزود:"پس از فرار غنی، سوالات مربوط به قانون و نظم مطرح شد، طالبان پرسیدند:" آیا شما در حال حاضر مسئول امنیت کابل هستید؟ " طالبان، گفتند که این مسئولیت را به عهده نمی گیرند."  

به گفته خلیلزاد: "ایالات متحده مسئول این پیشآمد نیست که آنها (دولت افغانستان و طالبان) از مذاکرات عقب نشینی کردند."

پیش از این جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در 31 آگست، رسما پایان حضور 20 ساله ایالات متحده و متحدانش در ناتو از افغانستان را رسما اعلام کرد.

گفتنی اشت که در ماه های جولای-آگست، طالبان تقریباً تمام ولایات کشور را یکی پس از دیگری تصرف کرده و در 15 اگست وارد کابل شدند. اشرف غنی رئیس جمهور و بسیاری از اعضای دولتش از کشور فرار کردند.

  پربازدید ترین