• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شکست محاصره آمریکا با ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان

شکست محاصره آمریکا با ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان

 تصاویر ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان، امروز (پنجشنبه) در صدر اخبار رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی است. امری که بیانگر شکست محاصره آمریکا علیه این کشور در نتیجه اتحاد و اقتدار سه‌جانبه میان تهران، حزب‌الله و دمشق است.

 رسانه‌های لبنانی، صبح امروز (پنجشنبه؛ 16 سپتامبر)، از ورود تانکرهای حامل سوخت ایران به این کشور خبر دادند. شبکه «لبنان24» با انتشار فیلمی اعلام کرد که تانکرهای حامل مازوت ایران وارد منطقه «حوش السید علی» در الهرمل شده‌اند.

شبکه «المنار» نیز ضمن تأیید این خبر،‌ گزارش داد که 20 تانکر حامل سوخت ایران وارد خاک لبنان شده‌ است. علاوه بر شبکه‌های خبری مختلف که در حال پوشش این خبر هستند، کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در حال بازنشر این تصاویر هستند.

به اعلام شبکه العهد، کاروانی که صبح امروز وارد شد، با عبور از شهرکهای العین و النبی عثمان وارد جاده منتهی به شهر بعلبک خواهد شد و در آن‌جا محموله خود را تحلیه خواهد کرد.

دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی سه شب پیش خود (22 سنبله) اعلام کرده بود که اولین کشتی حامل فرآورده‌های نفتی، شامگاه یکشنبه هفته جاری، وارد بندرگاه بانیاس سوریه شده و روند انتقال سوخت روز پنجشنبه (امروز) به لبنان آغاز خواهد شد.

وی شب گذشته نیز در پیامی ضمن تشکر از مردم، برای حفظ سلامت آن‌ها و تسهیل روند ورود کاروان‌ حامل سوخت به لبنان خواستار عدم تجمع مردمی شد.

سید حسن نصرالله در این خصوص گفت: «ابتدا، از مردم به خاطر این همراهی و این استقبال که از ده‌ها سال پیش تاکنون ادامه داشته تشکر می‌کنم. ثانیا از آن‌ها و از برادران مسئول حزب‌الله در منطقه می‌خواهم که حین عبور کاروان به منظور حفظ سلامت همه و راحتی آن‌ها و برای تسهیل روند انتقال در بهترین حالت ممکن هیچ گونه تجمع مردمی صورت ندهند».

«احمد ریا» مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در البقاع، نیز اعلام کرده بود که ایستگاه اول تانکرها میان شهرهای «العین» و «اللبوه» است و ایستگاه آخر تانکرها در ورودی بعلبک جنوبی در میدان «دورس» است و مراسم استقبال مردمی در ساعت 15 (به وقت محلی/ 16:30 به وقت کابل) با حضور وزرا، نمایندگان منطقه، رؤسای شهرداری‌ها و غیره برگزار خواهد شد.

ورود بخش دوم تانکرهای سوخت ایران
پس از ورود کاروان نخست تانکرهای حامل سوخت، ظهر امروز، کاروان دوم شامل 20 تانکر سوخت دیگر، وارد شهر «الهرمل» شد و طبق گزارش شبکه «المنار»، کاروان حامل سوخت ایران به چهار بخش تقسیم شده و تا این لحظه دو بخش آن وارد خاک لبنان شده است.

 به اعلام رسانه‌های لبنانی، بخش‌ سوم و چهارم کاروان‌ حامل سوخت ایران در راه رسیدن به مرزهای لبنان است.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، المنار خبر داد که بخش سوم و چهارم کاروان سوخت نیز وارد خاک لبنان شده است.

پس از ورود تانکرهای سوخت ایران به لبنان، شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت:« تهران، ممنونیم؛ برای شجاعت در زمان شکست، کمک در زمان محاصره، وفاداری در زمان خیانت، بخشش در زمان ممنوعیت [تحریم]. از مقاومت نیز به خاطر ورود به بزرگترین نبرد اقتصادی و کمک به همه لبنان صرف‌نظر از طوایف و استان‌های مختلف به دور از بازار سیاسی تشکر می‌کنیم؛ تاریخ مقاومت و کمک‌رسانی آن همواره اینگونه بوده است».

«وئام وهاب» رئیس حزب «التوحید العربی» (نزدیک به مقاومت) و نماینده سابق پارلمان لبنان هم از سید حسن نصرالله به خاطر شسکت محاصره لبنان و نیز کنار زدن موانع میان این کشور و سوریه قدردانی کرد و گفت که لبنان اولین طرفی است که از بازگشت روابط با سوریه سود می‌برد.

«مصطفی بیرم» وزیر کار دولت لبنان، امروز (پنجشنبه، 16 سپتامبر)، نیز گفت: «لبنان با کاروان‌‌های شامل تانکرهای حامل مازوت ایران، یک محاصره تاریخی و ظالمانه را در هم شکست که کشورها [ی دیگر] قادر به شکستن آن نبودند».

  پربازدید ترین