• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد عفو بین الملل از رفتارهای لهستان علیه پناهجویان

انتقاد عفو بین الملل از رفتارهای لهستان علیه پناهجویان

سازمان عفو بین‌الملل انتقاد شدیدی به رفتارهای غیرقانونی لهستان در قبال پناهجویان وارد کرده و از اتحادیه اروپا خواست به این مساله رسیدگی کند.
به گزارش هفته نامه "اشپیگل"، لهستان این روزها با شدت و سخت گیری شدیدی علیه مهاجران اقدام می کند و مرزبانان لهستانی مهاجران افغانستانی را به بلاروس باز می گردانند.

سازمان عفو بین‌الملل انتقاد شدیدی به این اقدام لهستان وارد کرده و آن را غیرقانونی خوانده است.
به این ترتیب سازمان عفو بین‌الملل لهستان را متهم می کند که هفته هاست پناهندگان افغانستانی که در مرزهای بلاروس گرفتار شده اند را بر می گرداند و اجاره ورود به خاک کشور خود را به آن ها نمی دهد.

"ایو گدی"، رییس دفتر عفو بین‌الملل در اروپا در اینباره گفت: این سازمان شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد این گروه ها قربانیان بازگشت های اجباری غیر قانونی از طرف لهستان بوده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل خواستار ارزیابی تصاویر و عکس های ماهواره ای برای بررسی این گونه اقدامات غیرقانونی شده است.

32 پناهنده افغانستانی در شرایط نامطلوب در مرزها و در خاک بلاروس گیر افتاده‌اند. به گفته سازمان عفو بین‌الملل این افراد هیچ گونه دسترسی به غذا، آب تمیز، سرپناه و دارو ندارند. لهستان مرز های 418 کیلومتری خود با بلاروس را بسته و حالت فوق العاده اعلام کرده است و از این رو ورود سازمان های امدادی و خبرنگاران به این منطقه ممنوع است.

پناهندگانی که در این شرایط گرفتار شده اند طبق اظهارات خود گفته‌اند که بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان فرار کردند و در ماه آگوست از مرزهای لهستان و بلاروس عبور کردند. اما مرزبانان لهستانی دوباره آن ها را به بلاروس باز گردانده‌اند.
دادگاه اروپایی حقوق بشر در استراسبورگ هم در اواخر آگوست در این پرونده مداخله کرده و اعلام کرد که بازگشت های اجباری پناهندگان به بلاروس اجباری نیست.

سازمان عفو بین‌الملل از لهستان خواسته تا وضعیت فوق العاده در این منطقه را لغو کرده و مراقبت و تامین مناسب نیازهای پناهندگان و رسیدگی به درخواست های پناهندگی آن ها را در دستور کار قرار دهد.
"ایو گدی"، همچنین از اتحادیه اروپا درخواست کمک کرده و اعلام کرد: این انسان ها در یک کشور اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌اند و یکی از کشورهای عضو این اتحادیه حقوق بشررا آشکارا نقض می کند. اتحادیه اروپا باید سریع و قاطعانه اقدام کند و این نقض آشکار قوانین اتحادیه اروپا و حقوق بین‌الملل را محکوم کند.
لهستان، لیتوانی و لتونی چندین ماه است که از هجوم پناهندگان از بلاروس به مرزهای خود شکایت دارند.

کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا می خواهد به دلیل بحران پناهندگان روز پنج شنبه به ورشو، پایتخت لهستان سفر کند تا درباره مواردی از مرگ های پناهنندگان در مناطق مرزی شفاف سازی کند. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که از 19 سپتامبر تا کنون حدود 5 نفر در منطقه مرزی لهستان جان خود را به دلیل شرایط بد آب و هوایی از دست داده‌اند.
لهستان همچنان بر رویکرد بازدارندگی خود در قبال پناهجویان تاکید داشته و بلاروس را متهم می کند که به مهاجران دروغ گفته است.

مرزبانان لهستان همچنان تلاش می کنند از ورود مهاجران از بلاروس در مرزهای خود جلوگیری کنند. حالا دولت لهستان می خواهد برای این پیشبرد این سیاست های خود از پیامک استفاده کند. بر این اساس به همه مهاجرانی که تلفن های همراه آن ها در مناطق مرزی وارد محدوده تلفن همراه لهستانی قرار می گیرد این متن ارسال می شود که "مرز لهستان بسته شده است. مقامات بلاروس به شما دروغ گفته‌اند. به مینسک برگردید!" این خبر را وزیر کشور لهستان در پیامی توئیتری اعلام کرده است.

این پیامک همچنین لینکی از وزارت کشور لهستان را در بر دارد که در آن به عربی، انگلیسی و روسی هشدارهایی درباره عبور ازمرزها داده شده است. علاوه بر این درخواست هایی مبنی بر عدم دریافت هر گونه دارو از طرف مهاجران از نیروهای بلاروسی به دلیل امکان مسمومیت در این پیامک ها وجود دارد.
دولت لهستان حاکم بلاروس را متهم می کند که پناهندگان را به صورت سازمان یافته به مرزهای خارجی اتحادیه اروپا آورده است.
بلاروس در واکنش به تشدید تحریم های غرب علیه این کشور در اواخر ماه می اعلام کرد که مینسک دیگر مانع ادامه سفر مهاجران به اتحادیه اروپا نخواهد شد.
ایتالیا نشست اضطراری جی 20 با محوریت افغانستان برگزار می‌کند

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل"، ایتالیا مقامات کشورها را برای برگزاری نشست جی 20 در 12 اکتبر برای حل بحران افغانستان دعوت کرده است. این خبر را "ماریو دراگی" نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان برگزاری چنین نشستی از طرف کشورهای عضو جی 20 در دستور کار قرار گرفت.
دراگی تاکید کرد که در این نشست علاوه بر مقامات 20 کشور صنعتی مهم دنیا همچنین برخی کشورهای دیگر و بازیگران منطقه ای از جمله سازمان ملل و یا بانک جهانی حضور خواهند داشت.
به گفته دراگی هدف از این نشست ویژه قبل از هر چیز یافتن راه حل هایی برای مقابله با فاجعه انسانی در این کشور فقیر است. دراگی تاکید کرد: این وظیقه ثروتمندترین کشورهای جهان است که در این باره کاری انجام دهند ودر اینجا مساله نجات جان انسان ها مطرح است.
دراگی همچنین مبارزه با تروریسم را از دیگر موضوعات مهمی دانست که در این نشست به آن پرداخته خواهد شد. دراگی این پرسش را مطرح کرد که گروه 20 چه اقداماتی را می توانند انجام دهند تا از تبدیل مجدد افغانستان به لانه تروریسم جلوگیری کنند.

مساله پذیرش پناهندگان از افغانستان این روزها به مسئله‌ای جنجال برانگیز در اتحادیه اروپا تبدیل شده و اختلاف نظرهای زیادی در این باره بین مقام‌های اروپایی ایجاد شده است.
"یانژ یانسا"، نخست وزیر اسلوونی که کشورش ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اعلام کرده که اتحادیه اروپا هیچ کریدور اروپایی بشردوستانه برای مهاجرت از افغانستان را باز نخواهد کرد.

اکثر کشورهای اروپایی و نهادهای این اتحادیه می خواهند از وقوع موج جدید پناهندگان به اروپا به دلیل تحولات افغانستان جلوگیری کنند.
کشورهای اروپایی به شدت نگران وقوع بحران پناهندگان جدید به دلیل تحولات اخیر در افغانستان هستند و به دنبال راهکاری برای مهار این بحران احتمالی بوده و در این باره اختلاف نظرهایی هم دارند.
تا پیش از این هم اروپا همچنان درگیر بحران پناهندگان بوده و هنوز نتوانسته است برای غلبه بر آن به راهکار درست و عملی دست پیدا کند.

کشورهای اروپایی به‌جای یافتن راه‌حلی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در این اتحادیه تلاش می‌کنند با ابزار مختلف و حتی با خشونت پای این قشر آسیب‌دیده را که عمدتاً به‌واسطه سیاست‌های غلط همین غربی‌ها به این روز افتاده‌اند از این اتحادیه ببرند.
مناقشات بر سر مساله تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا همچنان به‌دلیل مخالفت برخی اعضا حل‌ نشده باقی مانده است و همچنان با توجه به پیمان دوبلین، کشورهای مرزی این اتحادیه در معرض هجوم چشمگیر پناهجویان قرار دارند.
حالا این روزها تشدید تحولات در افغانستان هم نگرانی ها درباره هجوم مجدد پناهندگان به اروپا را افزایش داده است.

  پربازدید ترین