• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکایی ها در حوادث و ناامنی های اخیر افغانستان دست دارند

آمریکایی ها در حوادث و ناامنی های اخیر افغانستان دست دارند

رئیس جمهور ایران گفت: حوادث تروریستی در افغانستان دل هر انسانی را به درد می‌آورد و تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها در این‌گونه حوادث دست دارند و نمی‌خواهند مردم افغانستان به آرامش و امنیت برسند.

آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران سه‌شنبه شب در دیدار «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان با قدردانی از همکاری و حمایت ترکمنستان برای عضویت دائم ایران در اجلاس همکاری‌های شانگهای، گفت: مناسبات ایران و ترکمنستان فراتر از روابط سیاسی و اقتصادی، از علاقه قلبی و اعتقادی بین دو ملت نشأت می‌گیرد و باید روز به روز سطح این روابط افزایش یابد.

رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه ظرفیت گسترش روابط تهران – عشق‌آباد بسیار فراتر از سطح کنونی است، گفت: افزایش سطح روابط با فعال کردن ظرفیت‌های همکاری در حوزه‌های مختلف به ویژه ترانزیت و انرژی، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است.

آیت‌الله رئیسی درباره موضوع افغانستان هم گفت: باید در مسیر ایجاد صلح و امنیت و شکل‌گیری دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و جریانات سیاسی این کشور را نمایندگی کند، تلاش کنیم.

«رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در این دیدار با بیان اینکه کشورش خواهان برقراری روابط همه جانبه، تحکیم و تعمیق روابط تهران – عشق‌آباد است، گفت: ایران را کشور برادر و دوست خود می‌دانیم و با جدیت به دنبال افزایش سطح روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، حمل و نقل و بازرگانی هستیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان همچنین با اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بین دو کشور، گفت: ترکمنستان از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در موضوع افغانستان حمایت می‌کند و آمادگی دارد در همه سطوح منطقه‌ای، مناسبات و همکاری‌های نزدیکی با تهران داشته باشد.

فصل جدیدی در روابط ایران و تاجیکستان آغاز شده است
بر پایه این خبر، رئیس جمهور ایران همچنین در دیدار «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان با بیان اینکه دو کشور و دو ملت از اشتراکات تاریخی، دینی و فرهنگی عمیقی برخوردار هستند، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای تحکیم و تقویت روابط و همکاری‌ نزدیک‌تر و گسترده‌تر استفاده کنیم.

رئیس جمهور ایران در ادامه به اهمیت همکاری کشورهای همسایه به ویژه ایران و تاجیکستان برای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان اشاره کرد و گفت: به دنبال تشکیل دولت فراگیر، متشکل از همه اقوام و گروه‌های سیاسی افغان هستیم.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: باید دولت فراگیری در افغانستان وجود داشته باشد که بتواند امنیت افغانستان را تضمین کند و به جنگ و خونریزی و برادرکشی خاتمه دهد.

آقای رئیسی گفت: حوادث تروریستی در افغانستان دل هر انسانی را به درد می‌آورد و تردیدی وجود ندارد که آمریکایی‌ها در این‌گونه حوادث دست دارند و نمی‌خواهند مردم افغان به آرامش و امنیت برسند.

رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرد: نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بتواند به هماهنگی و گفتمان مشترکی در شکل‌گیری دولتی فراگیر در افغانستان بینجامد.

«سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز در این دیدار سفر آیت‌الله رئیسی به کشورش را آغاز فصل نوینی در روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: مصمم هستیم سطح روابط و همکاری‌ها با تهران را هر چه بیشتر افزایش دهیم و توافقات صورت گرفته را اجرایی و نهایی کنیم.

وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت: تاجیکستان باور دارد عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای آثار و برکات فراوانی دارد و به تأمین صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند.

مهرالدین با اشاره به نگرانی‌های تاجیکستان درباره اوضاع افغانستان، گفت: در افغانستان باید دولتی روی کار بیاید که به همه اقوام و مردم افغان احترام بگذارد.

  پربازدید ترین