• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لاوروف: گروه های تروریستی در افغانستان از خارج هدایت می شوند

لاوروف: گروه های تروریستی در افغانستان از خارج هدایت می شوند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی ویدیویی خود در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت:" واضح و روشن است که بدون مقابله قاطعانه با تولید و قاچاق مواد مخدر، گروهک های تروریستی بین المللی که در افغانستان جا گرفته اند و از خارج هدایت می شوند، بعید است بشود سیاست خارجی عادی ای، به ویژه با کشورهای همسایه که قبل از همه هدف این موارد مخرب هستند، تدوین و اتخاذ کرد."

لاوروف پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست وزرای خارجه 6 کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در محل وزارت امور خارجه ایران به صورت مجازی طی سخنانی گفت: "به زودی قصد داریم به شرکای افغانستانی محموله ای کمک های بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو و اقلام ضروری ارسال کنیم".

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی  افغانستان نتیجه حضور نظامی امریکا در افغانستان است، افزود: از تشکیل  دولت فراگیر در افغانستان حمایت می کنیم و شهروندان افغانستانی  باید بدانند حقوق آنها عملی  و اجرایی می شود.

لاوروف  با بیان این که همه کشورها باید  مسئولیت خود در مقابل افغانستان را بپذیرند، تاکید کرد: غربی ها و امریکا از راه دور همواره تحقق اهداف خود را در افغانستان دنبال کرده اند .

وزیر خارجه روسیه بیان کرد: باید قومیت های مختلف در افغانستان را در نظر بگیریم و از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت کنیم و شهروندان افغان باید بدانند که حقوق آنها محقق  و اجرایی می شود.

این مقام روس در بخشی دیگر از صحبت های خود تاکید کرد: در حال حاضر شاهد  قاچاق  مواد مخدر و فعالیت گروه های  تروریستی در افغانستان هستیم، تصریح کرد: بنابراین باید از همه امکانات منطقه‌ای و بین المللی برای  بهبود وضعیت این کشور استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: موضع شرکت کنندگان در این نشست به هم نزدیک است و این می تواند به تحقق  صلح در افغانستان کمک کند.

لاوروف تاکید کرد: درباره وضعیت افغانستان سازمان ملل باید نقش هماهنگی را ایفا کند و  روسیه  نیز آماده است که تلاش خود را انجام دهد و کمک های بشردوستانه به کشور افغانستان ارسال کند.

به گزارش فارس، اجلاس امروز با حضور چهار تن از وزرای خارجه شامل ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان ویژه این دو کشور به صورت حضوری در حال برگزاری است. پیام ویدئویی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز به صورت ویدئویی منتشر شد.

  پربازدید ترین