• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر داخله ایران: برای جلوگیری از مهاجرت باید مشکل اقتصادی افغانستان حل شود

وزیر داخله ایران: برای جلوگیری از مهاجرت باید مشکل اقتصادی افغانستان حل شود

وزارت داخله ایران هشدار می‌دهد که اگر به اوضاع اقتصادی افغانستان رسیده‌گی نشود، کشورهای اروپایی با موج دیگر مهاجران افغانستان روبرو خواهند شد.  

احمد وحیدی، وزیر داخله ایران، منجمد ماندن ذخایر ارزی و عدم فراهم سازی کمک‌های بشردوستانه را از علت‌های اساسی افزایش پناهجویان افغانستان می‌داند.

او می‌گوید : «اگر این مهاجرات‌ها در ایران رسوب نکند، می‌روند به مرزها. ما کسانی را از لب مرزها با ترکیه برگردانده‌ایم.»

وزیر داخله ایران با اشاره به چند برابر شدن حجم تولید مواد مخدر در افغانستان بعد از ورود آمریکایی‌ها در 20 سال گذشته گفت: تولید و صادر کردن این حجم از مواد مخدر جلوی چشم آمریکایی‌ها بوده است در این شرایط آیا آمریکا نباید خود را در این ماجرا پاسخگو بداند.

وحیدی با انتقاد از منفعل بودن برخی کشورها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: بدون تردید اگر ایران جلوی قاچاق مواد مخدر را نمی‌گرفت، مقصد این مواد اروپا و سایر کشورهای دنیا بود.

وزیر داخله ایران با بیان اینکه نباید جمهوری اسلامی ایران به تنهایی بار بزرگ مبارزه با مواد مخدر را به دوش بکشد تاکید کرد که سایر کشورها باید در این زمینه به ایران کمک کنند.
 
 وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران دومین کشور مهاجرپذیر دنیاست، گفت: در حال حاضر سه و نیم میلیون مهاجر افغانستانی در کشور ما حضور دارند و یارانه‌هایی که مردم ایران از آن‌ها استفاده می‌کنند در اختیار این مهاجران نیز قرار می‌گیرد.کمکی که کمیساریای عالی در قبال پذیرش مهاجرین به جمهوری اسلامی ایران می‌کند بسیار ناچیز و تقریباً هیچ است.

وزیر داخله ایران همچنین بر ضرورت تبادلات اطلاعاتی در حوزه‌های قاچاق کالا، مبارزه با مواد مخدر و مهاجرت میان کشورها تاکید کرد و گفت: لازم است که کشورهای مختلف جهان برای همکاری متقابل در جهت رفع این آسیب‌ها اراده جدی داشته باشند.

وحیدی با بیان اینکه نباید اجازه داد عده‌ای حقوق بشر را نادیده بگیرند و در عین حال از دفاع از حقوق بشر دم بزنند تاکید کرد: در مواردی که برخی دولت‌ها به صورت خودسر از اقدامات ضدحقوق بشری حمایت می‌کنند باید کشورهای جهان به صورت دسته جمعی این حمایت‌ها را تقبیح کنند.

از سویی هم، طالبان از ایران می‌خواهد که با پناهجویان افغانستان از برخورد مناسب کار گیرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این رابطه گفت: «جمهوری اسلامی ایران در گذشته مهاجرین افغانستانی را پذیرفته است. حالا هم آرزو داریم که در مقابل مهاجرین افغانستانی تحمل داشته باشند.»

این در حالی‌ست که شمار زیادی از شهروندان به مقصد رسیدن به کشورهای اروپایی به گونه غیرقانونی وارد ایران می‌شوند.

آصفه ستانکزی، فعال حقوق مهاجران در ایران به طلوع‌نیوز گفت: «بعد از تغییر حکومت شاهد حضور مهاجرین جدید هستیم که سعی دارند خودشان را به ایران از راهای غیرقانونی و قاچاق برسانند.»

نگرانی‌ها از موج‌ تازه پناهجویان افغانستانی در حالی ابراز می‌شوند که  بر اساس آمارهای رسمی، بیش از سه میلیون شهروند افغانستان در ایران پناهنده هستند.

  پربازدید ترین