• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ضیا مسعود: طالبان به کمک غنی از طریق یک معامله به قدرت رسیده اند؛ مشروعیت ملی ندارند

ضیا مسعود: طالبان به کمک غنی از طریق یک معامله به قدرت رسیده اند؛ مشروعیت ملی ندارند

احمد ضیا مسعود، معاون حزب جمعیت اسلامی می‌گوید که همه سیاسیون، احزاب سیاسی و شخصیت‌های ملی و جامعه بین‌المللی باید در صدد پیدا کردن یک راه حل بینادین برای حل مساله‌ی افغانستان باشند. تبلیغ راه‌حل‌های موقت و یک جانبه، بدون این‌که نیازمندی‌ها و خواسته‌های واقعی مردم را مد نظر داشته باشند راه به جایی نخواهد برد. او می‌گوید که مشروعیت بخشیدن به یک گروه ترویستی و هم‌کاری با آن گروه، خیانت به آرزوهای دیرینه مردم افغانستان و نهادینه ساختن استبداد سیاسی، نظام‌های غیرمردمی و عقب ماندگی سیاسی است.

او‌ در برگه‌ی فیس‌بوکش‌ نگاشته که در شرایط ام‌روز، مشروعیت دولت‌ها ارتباط مستقیم به انعکاس اراده‌ی سیاسی مردم در تشکیل ساختار سیاسی و حکومت‌های که در راس قدرت قرار می‌گیرند، دارد.

به گفته‌ی او حکومت‌های کودتایی و گروه‌های که به وسیله‌ی زور قدرت را غصب می‌کنند، غیرمشروع و غیرمردمی بوده و نمی‌توانند از خواسته‌های یک ملت نمایندگی کنند؛ «به‌خصوص گروه‌های ترویستی که عامل بدبختی، قتل، وحشت و نابودی موسسات ملی شده‌اند.»

به باور آقای مسعود، حکومت فراگیر به مفهوم اشتراک چند چهره‌ی تکراری در ساختار سیاسی نیست، بل‌که به معنای یک قرارداد جدید سیاسی است که همه شهروندان کشور در همه سیاست‌ها و مسایل کشور، سهم برابر داشته باشند.

معاون حزب جمعیت می‌افزاید که طالبان به کمک اشرف‌ غنی از طریق یک معامله به قدرت رسیده‌اند و خواست اکثریت مردم کشور و جامعه‌ی جهانی مبنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به یک دولت همه‌شمول را نادیده گرفته‌اند. از این‌رو، نه مشروعیت ملی دارند و نه از جانب جامعه‌ی جهانی قابل پذیرش اند.

  پربازدید ترین