• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر پیشین امریکا: امریکا با عمل نکردن به تعهداتش، به مردم افغانستان خیانت کرد

 سفیر پیشین امریکا: امریکا با عمل نکردن به تعهداتش، به مردم افغانستان خیانت کرد

سفیر پیشین ایالات متحده در کابل گفته که کشورش با عمل نکردن به تعهدات خود به مردم افغانستان خیانت کرده است. او تصامیم رئیسان جمهور فعلی و قبلی امریکا را از دلایل سقوط حکومت پیشین می داند.

هوگو لارنس، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در کابل به افغانستان اینترنشنال می‌گوید که کشورش با عمل نکردن به تعهدات خود، به «مردم افغانستان خیانت کرده است.»

از نظر او، تصمیم‌های دونالد ترامپ و جو بایدن، یکی از دلایل اصلی سقوط حکومت قبلی افغانستان بود.

سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در کابل، با اشاره به کابینه طالبان می‌گوید: «طالبان کابینه و اعضای رهبری خود را اعلام کرده‌است که همه مرد و از قوم پشتون هستند. امریکا و متحدان بین‌المللی آن می‌خواهند حکومت در افغانستان همه‌شمول باشد.»

او با ابراز نگرانی از وضعیت زنان، اشاره‌ای نیز به اقوام افغانستان می‌کند و می‌گوید:«فعلا واقعیت در داخل کشور بیانگر این است که وضعیت هزاره‌ها، ازبیک‌ها و تاجیک‌ها به شدت نگران‌کننده‌ است. حقوق آنها باید رعایت شود.»

این اظهارات لارنس در حالی مطرح می شود که پایان ماه اگست سال جاری، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کردند.

خروج نظامیان خارجی با هرج و مرج های فراوان روبرو بود که انتقادهای زیادی را هم در پی داشت.

چند روز قبل، ست جی. جونز در مقاله‌ای برای یواس‌ای تودی نوشته بود: «جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، در طول کمپین تبلیغاتی خود وعده داد که به درگیری نظامی امریکا در افغانستان پایان دهد. در حالی که وی به وعده‌اش عمل کرد، آمریکا هزینه گزافی پرداخت کرد. خروج امریکا از افغانستان به طور ضعیفی برنامه ریزی و اجرا شد. این خروج منجر به مرگ 13 عضو نظامی امریکایی شد، دموکراسی در افغانستان از بین رفت، پیشرفتی که به سختی در حوزه حقوق زنان به‌دست آمده بود، نابود شد و تهدید تروریسم را از جانب القاعده، گروه‌ افراطی، افزایش داد.»

  پربازدید ترین