• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دفاع احساسی پاپ فرانسیس از پناهندگان در یونان

دفاع احساسی پاپ فرانسیس از پناهندگان در یونان

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در جزیره یونانی لیسبوس، با پناهجویان عمدتا از افغانستان در کمپ دیدار کرده است. پاپ در یک سفر پنج روزه به قبرس و یونان رفته است تا "مصایب پناهندگان و مهاجران را برجسته کند".
پاپ از یک اردوگاه موقتی دیدار می‌کند که محل اسکان حدود 2300 پناهجوی عمدتا افغان است.
به گزارش رویترز این دومین سفر او به یونان از سال 2016 و از زمانی است که اروپا با موج پناهجویان روبرو شده بود.

ده‌ها افسر پولیس در داخل کمپ پناهجویان مستقر شده‌اند و پناهجویان برای ورود به خیمه‌ای که قرار است پاپ در آن سخنرانی کند در صف ایستاده‌اند.
یونان در خط مقدم بحران مسیر پناهجویان از خاورمیانه به اروپا قرار گرفته است.
پاپ فرانسیس روز جمعه نیز در یک نشست احساسی با پناهجویان گفت که مسوولیت دارد "حقیقت سخت" را در مورد رنج پناهندگان بگوید، بسیاری از آنها در شرایطی که او با شرایطی که در اردوگاه‌های نازی و شوروی هستند، نگهداری می‌شوند.

پاپ فرانسیس، دفاع از مهاجران و پناهندگان را سنگ بنای رهبری خود قرار داده است.
این در حالی است که اروپا نگران موج تازه پناهجویان از افغانستان پس از تسلط طالبان بر این کشور است.
سازمان ملل گفته است که حدود 23 میلیون نفر، یا 55 درصد از جمعیت افغانستان در معرض خطر بالای گرسنگی هستند و نزدیک به 9 میلیون نفر در معرض قحطی قرار گرفته اند.

به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) قحطی در افغانستان به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده و پیشگیری از آن در حال حاضر یک اولویت است. بابر بلوچ سخنگوی این نهاد، که به تازگی از کابل باز گشته است، در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که برای رفع نیازهای آسیب پذیرترین افراد در میان آواره‌ها به کمک‌های فوری نیاز است.

آقای بلوچ گفته است که تنها در سال جاری در افغانستان 700 هزار نفر آواره شده اند.
به گفته رویترز، در این سفر، به ابتکار پاپ، حدود 50 نفر از پناهجویان نیز به ایتالیا منتقل خواهند شد.
پاپ سخنرانی خود گفت که بسیاری از مردم هنوز می‌پرسند که چگونه اردوگاه‌های کار اجباری نازی یا گولاگ‌های استالینیستی در دوره پس از جنگ امکان وجود داشته اند.
او با اشاره به شرایط پناهندگان در کمپ‌ها گفت: "برادران و خواهران، امروز (نیز) اتفاق می‌افتد."

قبلا نیز پاپ فرانسیس در سفر قبلی خود به لسبوس در سال 2016، در اوج بحران پناهجویان به اروپا، از کمپ محقر و خطرناک موریا دیدن کرد.
نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت روز یکشنبه گفت: "مساله مهاجرت نمی‌تواند به طور نامتناسبی بر کشورهای مرزهای اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد."
یونان، مانند سایر کشورهای حوزه دریای مدیترانه مانند ایتالیا، اسپانیا و قبرس، از دیرباز دروازه ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا برای فرار از جنگ، فقر یا آزار و اذیت در خاورمیانه، آسیا و آفریقا بوده است.

در حالی که شمار پناهجویانی که از ترکیه به یونان می‌روند در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، یونان از ترس موج احتمالی پناهجویان از افغانستان تحت تسخیر طالبان، سیاست مهاجرت خود را سخت تر کرده است. به گزارش رویترز "نگرش عمومی نسبت به مهاجران نیز به طور فزاینده‌ای خصمانه شده است."

  پربازدید ترین