• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسیده است

عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسیده است

مطابق مادۀ 61 قانون اساسی افغانستان، عمر حکومت وحدت ملی به پایان رسیده است.

جنبش گذار دیروز نشستی به همین مناسبت برگزار کرد و هارون معترف، رئیس این جنبش می‌گوید، آنان پس از تفسیر و رأی‌زنی چند ماهه دربارۀ مادۀ 61 قانون اساسی با سیاسیون و قانوندان‌ها، به این نتیجه رسیدند که دورۀ کاری حکومت نظر به صراحت قانون اساسی چهار سال است و دوام حکومت پس از تاریخ اول جوزای سال جاری مشروعیت ندارد.

فضل‌احمد معنوی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌گوید، قانون اساسی به زبان بسیار ساده‌یی نوشته شده، اما ارگ ریاست جمهوری عمداً آن را تحریف می‌کند. او از سیاسیون و سران حکومت می‌خواهد که مسألۀ پایان حکومت وحدت ملی را جدی بگیرند.

اما دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری با رد این گفته‌ها می‌گوید، دورۀ کاری ریاست جمهوری به تاریخ اول جوزای سال 1398 خورشیدی به پایان می‌رسد. به گفتۀ آقای مینه‌پال، دادگاه عالی و کمیتۀ تفسیر قانون اساسی نیز همین تاریخ را پایان دورۀ کاری ریاست جمهوری می‌دانند.

با این حال، جنبش گذار در پایان نشست‌اش یک طرح 6 ماده‌یی را به حکومت وحدت ملی پیشنهاد کرد که شکل‌گیری حکومت موقت، برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل متحد، ناتو و امریکا، تشکیل کمیتۀ نظامی و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات از مواد مهم آن به شمار می‌رود.

  پربازدید ترین