• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وضعیت کودکان افغانستان بدتر شده اند

وضعیت کودکان افغانستان بدتر شده اند

در گزارش دفتر حمایت از کودکان آمده که 7 درصد کودکان قبل از سن پنج سالگی در افغانستان می‌میرند، 40 در صد آنان از عدم رشد سریع رنج می برند، بیشتر از 3.5 میلیون کودک از مکتب بازمانده اند و نزدیک به یک سوم مصروف کار هستند.

بربنیاد گزارش سالانه دفتر حمایت از کودکان در افغانستان که به پیشواز از اول جون، روز بین‌المللی کودک به نشر رسیده؛ افغانستان بازهم در صف 16 کشور بدتر برای رشد کودکان در جهان قرار گرفته است.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان درگزارش تازه خود گفته است که پس از پیشرفت چشم‌گیر در 15 سال گذشته، اکنون وضعیت برای کودکان افغان بدتر شده است.

بر بنیاد این گزارش بیش از هفت درصد کودکان قبل از سن پنج سالگی در افغانستان می‌میرند، 40 در صد آنان از عدم رشد سریع رنج می برند، بیشتر از 3.5 میلیون کودک از مکتب بازمانده اند و نزدیک به یک سوم مصروف کار هستند.

دفترحمایت از کودکان در افغانستان گفته است که با در نظرداشت برخی از شاخص‌های مرتبط به دوران کودکی از لحاظ محرومیت کودک، افغانستان در صدر جدول قرار گرفته است.

اونو ون منین، رییس عمومی دفتر حمایت از کودکان در افغانستان دراین گزارش گفته است"اکنون بیش از هر زمان دیگری، جهان نیاز به سرمایه گذاری در افغانستان دارد تا کودکان؛ دیگر یک نسل گمنام نباشند. دوران کودکی باید یک دوره امن و شاد باشد، اما این مسئله برای میلیون‌ها کودک افغان چنین نیست، اکثرأ به دلایل خشونت، فقر و عواقب ناگوار، آنان دوران کودکی خود را باید قربانی کنند. "

صدای امریکا نوشت که دراین گزارش آمده است که کودکان در افغانستان، حق آموزش محافظت و صحت خود را در سال‌های اخیر از دست داده اند.

دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان با اشاره به بدتر شدن وضعیت کودکان در این کشور از جامعه جهانی خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای رسیدگی به وضعیت کودکان شده است.

در گزارش آمده است که سازمان ملل متحد در سال 2018 حدود 430 میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان درخواست نموده که تنها حدود 30 درصد آن تاکنون کمک شده است.

گزارش دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان، درگیری‌های مسلحانه را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های عمده یاد کرده و گفته است که بخش‌های کلیدی این کشور به شکل فزاینده‌یی در حال جنگ قرار دارند.

در این گزارش آمده است که بیش از 14 درصد شهروندان افغانستان به اثر درگیرهای مسلحانه آواره شده اند که این ارقام، ششمین میزان بالا را درمیان کشورهای جهان نشان می‌دهد.

دولت افغانستان تا هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

دفترحمایت از کودکان دراین گزارش از دولت افغانستان ونهادهای ملی وبین‌المللی خواسته است تا در زمینۀ آگاهی دهی از حقوق کودکان و حق دسترسی آنان به حقوق شان، گام‌های موثر ومناسب برداشته شود.

  پربازدید ترین