• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هراس رژیم صهیونیستی از خروج ایران از برجام

هراس رژیم صهیونیستی از خروج ایران از برجام

 طبق گزارش المانیتور، منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرده بودند که احتمالاً ایران با خروج از برجام یا حداقل کاهش تعهداتش ذیل برجام به فشارهای واشنگتن پاسخ خواهد داد.

بدعهدی آمریکا و امضاکنندگان اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان ذیل برجام موجب شد تا روز چهارشنبه هفته جاری، ایران توقف برخی از تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کند و به امضاکنندگان برجام 60 روز برای عمل به تعهداتشان زمان داد.

پایگاه تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به نگرانی صهیونیست‌ها از خروج ایران از برجام اشاره کرد و نوشت که منابع اطلاعاتی اسرائیل پیش از این ابراز نگرانی‌کرده بودند که احتمالاً ایران با خروج از توافق هسته‌ای یا حداقل کاهش تعهدات ذیل برجام به فشارهای رو به رشد واشنگتن علیه تهران واکنش نشان خواهد داد.

این منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هشدار داده‌ بودند که احتمال می‌رود ایران تحت فشارهای فزاینده آمریکا در یک حد محدود، غنی‌سازی اورانیوم را از سربگیرد.

روز چهارشنبه، «حسن روحانی»‌رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که اگر در مهلت ارائه شده، هیچ تفاهمات جدیدی برای اجرای برجام حاصل نشود، ایران ظرف دوماه، غنی‌سازی اورانیوم را از سرمی‌گیرد.

اخیراً منابع اطلاعاتی آمریکا مدعی شده‌اند که تهدیداتی از سوی ایران وجود دارد و در حالیکه مقامات ایران، این اطلاعات را جعلی توصیف کرده است، واشنگتن با استناد به این اطلاعات، از اعزام ناوگروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» به منطقه غرب آسیا برای مقابله با تهدیدات ایران خبر داد.

یکی از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی در حالی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با پایگاه «المانیتور» در خصوص احتمال اقدام نظامی ایران گفت که تصور اینکه ایران خودش چنین گامی اتخاذ کند، سخت است اما قطعاً می‌توان تصور کرد که آنها به یکی از نائبان خود همچون حزب‌الله دستور حمله بدهد.

طبق این گزارش، موساد در خصوص احتمال حمله نائبان ایران هشدارهایی را به واشنگتن داده است و در یکی از اخیرترین این هشدارها، رژیم صهیونیستی مدعی شده است که اعضای جنبش حزب‌الله اخیراً در جزیره کیش دیده شده‌اند و در این تحلیل‌ها آمده که ممکن است از جزیره کیش به عنوان یک سکوی پرتاب برای هر آنکس استفاده شود که قصد آغاز حمله در تنگه هرمز را دارد.

بنا به گزارش المانیتور، احتمال اقدام ایران در بستن تنگه هرمز یا ممانعت از رفت و آمد تانکرهای نفت در این منطقه نیز از نگرانی‌های دیگر است.

پیش از این مقامات ایران هشدار داده بودند که به آمریکا اجازه ناامن کردن تنگه هرمز را نخواهند داد.

طبق این گزارش، کانالهای دیپلماتیک و اطلاعاتی واشنگتن مدعی شده‌اند که اسرائیل اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به دنبال حمله به اهداف غرب در خلیج‌فارس را دارد.

واشنگتن و همپیمانان صهیونیستی این کشور با هدف تحریک ایران، بدون هرگونه سندی چنین اطلاعاتی را در خصوص تهدید ایران ارائه می‌دهند.

اقدامات تحریکی دولت ترامپ علیه ایران سابقه طولانی دارد به طوریکه ترامپ سه‌شنبه 8 می 2018 (18 ثور 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

او شامگاه 15 اسد با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از روز 14 عقرب از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ اخیراً نیز اعلام کرده معافیت‌های مشتری‌های نفت ایران از تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد.

دولت آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) هم با صدور یک فرمان اجرایی صنایع آهن، آلومینیوم، مس و فولاد ایران را به فهرست تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اضافه کرد و هم‌اکنون به بهانه مقابله با تهدیدهای ایران، ناو گروه ضربتی «یو اس اس آبراهام لینکلن» را به همراه یگان بمب‌افکن‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا مستقر کرده است.

  پربازدید ترین