• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قبله اول (ویژه نامه روز قدس)

قبله اول (ویژه نامه روز قدس)

 امام خمینی(ره) روز شانزدهم اسد سال 1358، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه‌ی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان را به بزرگ‌داشت آن فراخواندند. مقام معظم رهبری حفظه الله نیز همواره در بیاناتشان فلسطین را مسأله اول جهان اسلام بر می شمارند و همگان را برای حضور پرشور در راهپیمایی این روز دعوت می نمایند. به امید روزی که شاهد آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین از چنگال ستمگران باشیم.

اهمیت قدس و فلسطین
فلسطین سرزمینی است که اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مکّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه السلام، یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی الله علیه وآله و مسجد کوفه) بیت المقدس است. این شهر، به طور یکسان، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی، مقدس است و قبله امت های پیشین نیز بوده است. در سیزده سال اول بعثت - که پیامبر صلی الله علیه وآله در مکّه زندگی می کرد و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوی مسجدالاقصی نماز می گزاردند.

مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آن جا به آسمان ها صورت پذیرفت. در قرآن کریم در این باره آمده است: «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی - که گرداگردش را پربرکت ساختیم، برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ...». جمله «بارَکْنا حَوْلَهُ»، بیان گر این مطلب است که مسجدالاقصی، علاوه بر این که خود سرزمین مقدسی است، اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پربرکتی از نظر مادی و معنوی است. این سرزمین مقدس، در طول تاریخ، کانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است. از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: «مسجدالاقصی یکی از مهم ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضیلت بسیار دارد».

تاریخچه شکل گیری اسرائیل
در سال 1895 م در پاریس، کتابی به نام «دولت یهود» ، توسط تئودور هرتزل (1904 - 1860 م) که اهل بوداپست مجارستان و خبرنگار بوده است، به انتشار رسید، دو سال بعد طرح تشکیل دولت یهود در سال 1897 م در اولین کنگره صهیونیست ها در شهر بازل سوئیس مورد تاکید قرار گرفت. اینکه در کجا باید دولت یهود را تاسیس کرد و سرزمین موعود یهودی ها را تحقق بخشید، مناطقی چون آرژانتین، اوگاندا در آفریقا و طرابلس در لیبی مد نظر یهودی ها قرار گرفت که بنا به دلایلی رد شد و سرانجام فلسطین، به عنوان وطن ملی یهود مورد توافق یهودی های صهیونیست و نظام سلطه جهانی، به سرکردگی انگلیس قرار گرفت. یهودی ها فلسطین را به دلایل زیر برگزیدند:

- صهیونیست ها می گویند، یکی از بزرگ ترین عبادتگاه های یهودیان، یعنی معبدی که متعلق به هیکل حضرت سلیمان است، در بیت المقدس قرار دارد.

- به لحاظ تاریخی آنها معتقدند که این سرزمین وابسته به قوم یهود بوده که اقوام خارجی آنها را از آنجا اخراج کرده اند، ولی منابع تاریخی تاکید دارد که مسجد الاقصی، همچون کعبه، از آغاز خلقت مکان مقدس بوده، به تدبیر و الهام الهی ساخته شده و در زمان حضرت داود (ع) و فرزندش حضرت سلیمان (ع) تجدید بنا شده است. بنابراین، اصلا وجود هیکل حضرت سلیمان در زیر مسجد الاقصی توطئه ای بیش نیست که از طرف صهیونیست ها، برای ویرانی مسجد الاقصی از طریق حفاری ها و ایجاد تونلی در زیر آن مطرح شده است.

انتفاضه فلسطین
واژه "انتفاضه" برگرفته از "نفض" به معنای لبریز شدن و سر رفتن مظروف از داخل ظرف است؛ از همین روست که به قیام مردمی و سراسری در سرزمین های اشغالی فلسطین که همه گروه های مردمی را در برگرفته است، "انتفاضه" اطلاق می شود.

به درستی معلوم نیست چه کسی، نخستین بار این واژه را برای قیام اخیر ملت فلسطین برگزیده و به کار برده است، اما انتخاب این کلمه چنان حساب شده و هنرمندانه صورت گرفته است که به یقین هیچ واژه دیگری نمی تواند با این مفهوم غنی، جایگزین آن شود و ماهیت قیام امروز ملت فلسطین را این چنین جامع، کامل و گویا تبیین نماید.

"انتفاضه" یا "قیام فراگیر" فلسطین اشغالی، با آنچه به نام "انقلاب ساجد" یا "معجزه قرن بیستم" نامیده شده، حرکتی مردمی و حلقه بارزی از زنجیره جهاد تاریخی مردم فلسطین است که از سال 1948 م، به روش های گوناگون، در قالب فعالیت های حزبی و گروهی و حرکت های مردمی جریان داشته است. "انتفاضه" را نمی توان از تاریخ مقاومت فلسطین و مبارزه با دشمن صهیونیستی جدا کرد؛ مبارزه ای که از زمان سلطه استعمار انگلیس بر این سرزمین شروع شد، با تشکیل اسرائیل ادامه یافت و با ایجاد گروه های مقاومت فلسطینی قالب و شکل حزبی و گروهی به خود گرفت.

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام علمای مسلمان
در طول بیش از شش دهه که از اشغال قبلۀ اول مسلمانان می گذرد، عالمان بزرگ شیعه در کنار سایر رهبران مسلمان همواره از ملت مسلمان فلسطین حمایت کرده و بر آزادی قدس شریف تأکید کرده اند. این حمایتها تأثیر عمیقی بر روحیه مبارزان فلسطینی داشته و آنان را در ادامۀ مبارزه مصمم تر کرده است.

هنگامی که یهودیان با توطئۀ انگلیس، مهاجرت خود را به فلسطین آغاز کرده بودند، سید شرف الدّین در لبنان مشغول مبارزه با استعمارگران فرانسوی بود. این دانشمند بزرگ شیعه به موقع نیرنگ خطرناک صهیونیستها را تشخیص داد و به مناسبتهای گوناگون با مهاجرت یهودیان به فلسطین مخالفت کرد. نوادۀ این دانشمند فرزانه - سید حسین شرف الدین- نقل می کند که وقتی ژنرال ژرژ کارتروی فرانسوی نمایندۀ دولت اسعماری فرانسه، معاون خود - ژنرال داوید- را نزد شرف الدین فرستاد، ایشان به داوید مطالبی می گویند که مضمون آن چنین است: «... من از شما می خواهم که دربارۀ فلسطین اقدامی کنید. فرانسه اکنون با بریتانیا هم پیمان شده است؛ بنابراین می تواند اقدامی بکند... دولت فرانسه از هم پیمان خود بریتانیا بخواهد تا مهاجرت یهودیان را به سرزمین فلسطین متوقف سازد... ما از این جهت می خواهیم این مهاجرت متوقف شود که این یک اقدام سیاسی است.»

آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (م 1333 ش.)، در پیامی که به همایش آمریکایی دوستداران خاورمیانه در لبنان می فرستد، با تیزبینی تمام حیلۀ استعمارگران را برملا کرده و ترفندهای پیچیدۀ آنان را هویدا می سازد. در بخشی از آن پیام آمده است:

«ای دولت ایالات متحده و ای دولت انگلیس! آیا شما برای معنویتها ارزشی قائل اید؟! آیا جنایتهایی که شما در فلسطین کردید، شما را رو سیاه نکرد؟ مگر به آنها- اسرائیل غاصب- پول و اسلحه نمی دهید؟ شما نهصد هزار عرب- فلسطینی- را بی خانمان و آوارۀ بیابانها نکردید؟! آنها در وطن خود عزیز بودند، شما کاری کردید که دل سنگ به حال آنها می سوزد. آیا نرون هم- امپراطور روم و جنایتکار بزرگ تاریخ- به اندازۀ شما مرتکب جنایت شده است؟! شگفتا! که شما از مسلمانان و اعراب انتظار همکاری دارید و از آنها می خواهید که با شما هم فکری و همکاری کنند. شما عرب را لگدمال می کنید؛ با یک دست بر سرش می کوبید و با دست دیگر او را نوازش می کنید. شما فلسطین را ذبح کردید؛ اما نه با دست دولتهای عربی، بلکه به دست دولتهای اسلامی تا ذبح آن شرعی باشد! به دست مسلمانان و رو به قبله، تا برای شما و صهیونیستها خوردن آن حلال باشد! چرا که شما اهل دین و در پی ارزشهای معنوی هستید! و جز غذای پاک و حلال نمی خورید! آمریکا به اسرائیل کمکهای نقدی می دهد و اسلحۀ فراوان در اختیار او می گذارد.... اما در مورد کشورهای عربی به جز وعده های توخالی، هیچ چیز به آنها نمی دهید.»

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام امام خمینی (ره)
امام خمینی(ره) روز شانزدهم اسد سال 1358، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه‌ی مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان را به بزرگ‌داشت آن فراخواندند. و در بیست و پنجم مرداد همان سال مطابق با بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1399 ه.ق فرمودند:

«روز قدس» یک روز جهانى است. روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایى است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزى است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس مى‏دانند، و عمل مى‏کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایى که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایى دارند و با اسرائیل دوستى- در این روز بى‏‌تفاوت هستند، یا ملتها را نمى‏‌گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که باید سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، باید ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همان طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جُرثومه‏‌هاى فساد را به زباله دانها بریزند. روز قدس روزى است که باید این دنباله‏‌روهاى رژیم سابق در ایران، و آن توطئه‏‌چینهاى رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصاً در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند. روزى است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم؛ و برادران لبنانى را از این فشارها نجات بدهیم. روزى است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم. روزى است که باید جامعه مسلمین‏ همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها... (صحیفه امام، ج‏9، ص: 276)

قدس و فلسطین در اندیشه و کلام امام خامنه‌ای حفظه الله
روز قدس نشان دهنده ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است که به وسیله ی دست متجاوز اشغال گران، مداخله کنندگان، قدرت های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است. یک پیام جهانی هم دارد. نشان دهنده ی این است که امت اسلامی اولاً زیر بار ظلم نمیرود، ولو این ظلم از پشتیبانی بزرگترین و قدرت مندترین دولتهای عالم برخوردار باشد.

دستاوردهای روز جهانی قدس
حضرت امام خمینی(ره) با ابتکار نام گذاری جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس، ظرفیت سازی جهان اسلام برای شکل گیری جبهه فراگیر ضد صهیونیستی و فراهم آوردن بسترهای لازم برای محو غده سرطانی اسرائیل از صفحه روزگار را هدف قرار داده بودند. تفسیرهای مختلفی از این ابتکار شده است. امام خمینی(ره) خود این روز را «روز حیات اسلام» می دانستند.

وقوع انقلاب در کشورهای منطقه از شمال افریقا تا بحرین، نشان از آن دارد که جهان اسلام روز قدس و پیام آن را جدی گرفته است. وقوع بیداری اسلامی در منطقه، جزو اولین آثار و چشم اندازهای حرکت بی مانند و راهبرد حضرت امام خمینی(ره) در ترسیم جایگاه واقعی قدس و نمادسازی از آن با عنوان روز قدس بوده است که اجازه نداد مسئله قدس در فلسطین محدود شود.

شبهات و پاسخ ها
پرسش: ادعای حق تاریخی یهود بر سرزمین فلسطین چقدر می تواند مورد استناد قرار گیرد و آیا چنین ادعایی صحیح است؟
پاسخ: ادعای اسرائیل مبنی بر حق تاریخی بر فلسطین، برای اولین بار به وسیله سازمان صهیونیسم جهانی به شورای عالی نیروهای متفقین در کنفرانس صلح پاریس در سال 1919 تسلیم شد. این سازمان در یادداشتی که در تاریخ 3 فوریه 1919 به شورای عالی نیروهای متفقین در این کنفرانس داد، قبول راه حلی را پیشنهاد کرد که بدان وسیله نیروهای متفق، حاکمیت تاریخی مردم یهود را بر سرزمین فلسطین و حق آنها را برای بازسازی این کشور به عنوان وطن ملی به رسمیت بشناسند.

ادعای صهیونیستی مبنی بر حق تاریخی قوم یهود بر فلسطین کاملاً بی اساس است، زیرا پیش از بنی اسرائیل اقوام دیگری مانند کنعانیان، حتیان در حوالی شهر هبرون، عموئیان در ناحیه عمان، موآبیان در شرق بحرالمیت، ادومیان در جنوب شرقی زندگی می کردند. همزمان با ورود عبرانی ها، فلسطینیان نیز از سوی دریای اژه رسیدند و بین منطقه کارمل و صحرا ساکن شدند. کسانی که امروزه، به نام فلسطینی شناخته شده اند فقط از نسل عرب ها نیستند بلکه از نسل کنعانیان هستند که از 5000 سال پیش در آنجا زندگی می کردند. آنان همچنین از اسلاف پارسیان، یونانیان، رومیان، عرب ها، ترک ها، حتیان و مصریان هستند.

در سایه سار قلم
آخرین آدینه رمضان است.
چند آدینه را گذر کردیم، عطش و گرسنگی را چشیدیم تا از مکتب رمضان درس بیاموزیم: درس گذشت، درسِ دفاع از مظلومان و ستیز با ظالمان.
و امروز، فلسطین، مظلوم است.
هیچ لبخندی بر لب های فلسطین نمی روید.
پِلک هیچ کودکی در فلسطین بر هم نمی افتد و هیچ شبی به صبح گره نمی خورد.
امّا هوای آنجا همیشه بارانی است؛ طوفانی است و خشم در مشت های هر مرد و زنِ آن جایی نفس می کشد.
و جمعه آخر رمضان، یعنی عهد با مظلومان و ستیز با ظالمان، تا پای جان.
و جمعه آخر یعنی درنگ در فلسفه روزه و رمضان.
و «روز قدس» یعنی «روز اسلام»، یعنی «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا».

  پربازدید ترین