• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چرا نتانیاهو باوجود آگاهی از قدرت حزب الله، حماقت درگیری در جنوب لبنان را مرتکب شد؟

 چرا نتانیاهو باوجود آگاهی از قدرت حزب الله، حماقت درگیری در جنوب لبنان را مرتکب شد؟

روزنامه الاخبار نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با وجود اینکه نسبت به قدرت نظامی حزب الله برای پاسخگویی به تجاوزات این رژیم واقف است،اما درگیری در جنوب لبنان را آغاز و با پهپادها به این منظقه حمله کرد.

بنابر نوشته روزنامه الاخبار، یکی از عواملی که تحلیلگران برای انگیزه حمله تل آویو به لبنان مطرح می کنند، انتخابات اسرائیل است اما این عامل چه تأثیری بر افزایش دور جدید تنش ها میان اسرائیل و لبنان داشته را باید بررسی کرد.

این روزنامه اضافه کرد که بیشتر تحلیل ها درباره تأثیر انتخابات به عنوان عامل اول این تصمیم گیری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای شروع حملات است که وی در نتیجه آن می خواهد این اصل موروثی را به لبنانی ها و اعراب درباره قدرت اسرائیل و تجهیزات نظامی آن ثابت کند و طبق همین نظریه لبنان و کشورهای عربی دیگر را میدانی برای محقق شدن اهداف خود می داند.

به نوشته این روزنامه انتخابات اسرائیل و موضوعات داخلی دیگر طبیعتاً بر انگیزنده این حملات بخصوص حوادث امنیتی و نظامی خود اسرائیل و منطقه برای حمله به طرف هایی که دشمن و تهدید علیه این رژیم می بیند، تأثیر داشته است و این رخدادهای امنیتی و نظامی در تغییر رویکرد رأی دهندگان اسرائیلی موثر می دانند.

در اصل نتانیاهو افزایش اقدامات نظامی و امنیتی کوچک یا بزرگ و اقدام علیه لبنان را در تقویت جایگاه خود در صندوق های رای و انتخاب مجدد وی موثر می داند. اما چه بسا این رویکرد آنها باعث شود تا رأی دهندگان ضد نتانیاهو شوند چرا که هرگونه حمله می تواند واکنش شدید حزب الله و شروع یک درگیری گسترده را در پی داشته باشد که اصلا به نفع نتانیاهو نیست.

کسانی که معتقدند انتخابات عامل حملات اسرائیل به ضاحیه جنوب بیروت است باید این موضوع را نیز تفسیر کنند که چگونه اسرائیل با موسسات نظامی، سیاسی و امنیتی و نیروهای ویژه آن و نیز در مقابل قدرت نظامی حزب الله نسبت به این حمله که می تواند عواقب و تبعاتی به همراه داشته باشد، به آن مبادرت کرده و منافع شخصی و انتخاباتی ترجیح داده شده است.

الاخبار نوشت: نتانیاهو انگیزه شخصی و انتخاباتی را بر منافع کلی داخلی این رژیم ترجیح داده و می توان انتخابات را عامل اساسی برای انگیزه حمله اسرائیل به لبنان دانست.

دو فروند پهپاد متجاوز رژیم صهیونیستی بامداد یکشنبه (3 سنبله 1398) با نقض حریم هوایی لبنان، در جنوب بیروت در منطقه ضاحیه سقوط کرد. پهپاد اول هیچ گونه خسارتی به همراه نداشت، ولی پهپاد دوم که مجهز به بمب بود، به بخشی از ساختمان رسانه ای حزب الله خساراتی وارد کرد.

پس از تجاوز هوایی رژیم صهیونیستی با پهپادهای انتحاری به لبنان "سید حسن نصرالله" دبیرکل این حزب در واکنش به این تجاوز اعلام کرد: تجاوز صهیونیست ها بی پاسخ نخواهد ماند و زمانی که اسرائیل، لبنان را بمباران می کرد به پایان رسیده و امروز لبنان در امنیت به سر می برد.

در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی حزب الله با صدور بیانیه رسمی عصر روز یکشنبه (10 سنبله 1398) اعلام کرد که یک دستگاه خودروی نظامی اسرائیلی را نزدیک مرزهای لبنان با سه فروند موشک ضد زره هدف قرار داده و تأکید کرد که در این حمله خودروی مورد نظر منهدم شده و تمام سرنشینان آن کشته یا زخمی شده اند.

  پربازدید ترین