• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا پیش از رونمایی معامله قرن، به سران عربی درباره پایتختی قدس دروغ گفت

آمریکا پیش از رونمایی معامله قرن، به سران عربی درباره پایتختی قدس دروغ گفت

دیپلمات عرب در گفت‌گو با یک رسانه صهیونیستی، دروغگویی دولت دونالد ترامپ به کشورهای عربی پیش از رونمایی دولت آمریکا از طرح سازش «معامله قرن» را فاش کرد.

به موازات ادامه مخالفت‌های بین‌المللی با طرح صلح ادعایی آمریکا با عنوان «معامله قرن» و حتی کشیده شدن اعتراض‌ها به تل‌آویو، یک دیپلمات عرب خبر داد کاخ سفید پیش از رونمایی از این طرح ضمن درخواست از کشورهای عربی برای حمایت از آن، دست به یک دروغگویی بزرگ زده است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارش تازه خود درباره مسائل پیرامون طرح معامله قرن آمریکا، از نقل و قول یک دیپلمات عربی درباره گمراه کشور کشورهای عربی توسط آمریکا پرده برداشت.

به گفته این دیپلمات، دولت آمریکا قبل از رونمایی از معامله قرن به کشورهای عربی درباره جزئیات آن چیزی نگفته و حتی درباره محتوای آن دروغگویی کرده است.

هاآرتص در گزارش امروز یکشنبه خود به هویتش این دیپلمات عربی اشاره نکرده است؛ دیپلماتی که به این رسانه خبر داد، کاخ سفید در سندی که پیش از رونمایی شدن معامله قرن ارسال کرده، خواستار حمایت آنها از این طرح سازش شده است.

به گفته این دیپلمات، سند ارسالی آمریکا شامل توصیه‌ها و اظهارنظرهای کلی بوده و البته در آن به « کشور فلسطینی به پایتختی شرق اورشلیم (قدس)» اشاره شده است.

این دیپلمات عرب تصریح کرد: «(اما) وقتی ما جزئیات طرح (معامله قرن بعد از رونمایی از ان توسط دونالد ترامپ) را دیدیم، متوجه شدیم که عملا هیچ کشور فلسطین و اصلا پایتختی قدس شرقی در کار نبود و مهم‌تر آنکه، در آن برای تقسیم کردن مسجدالاقصی وجود دارد».

وی افزود: «مسائلی (در معامله قرن) وجود دارد که هیچ کشور عربی یا اسلامی نمی‌تواند با آن موافقت کند و به همین دلیل بود که وزرای خارجه (اتحادیه عرب) در نهایت در صف مخالفت با طرح ترامپ قرار گرفتند و بار دیگر حمایتشان از ابتکار صلح عربی را تکرار کردند».

اشاره این دیپلمات به مخالفت وزرای خارجه اتحادیه عرب، نشست فوق‌العاده روز گذشته این نهاد در قاهره است که با صدور بیانیه در رد معامله قرن پایان یافت.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در این بیانیه اعلام کردند، طرح ظالمانه آمریکا با عنوان معامله قرن را نمی‌پذیرند و با واشنگتن برای اجرای این طرح همکاری نمی‌کنند.

  پربازدید ترین