• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انگیزه های سیاسی نتانیاهو پشت پرده قرنطینه کامل رژیم صهیونیستی

انگیزه های سیاسی نتانیاهو پشت پرده قرنطینه کامل رژیم صهیونیستی

برخی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی صهیونیستی، قرنطینه سراسر منطقه اشغالی از شامگاه سه شنبه تا روز جمعه آتی، برای جلوگیری از ویروس کرونا را دارای اهداف دوگانه سیاسی دانستند.

علیرغم اینکه قرنطینه کامل عامل مهمی برای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست اما تقریبا این اجماع وجود دارد نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تاخیر سه هفته ای قرنطنیه را اجرایی کرد تا از این ویروس برای رسیدن به اهداف سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی به ریاست خود و بعدا بنی گانتز رهبر حزب آبی سفید استفاده کند علیرغم اهمیت قرنطنیه کامل در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا- تصمیمی که وزارت بهداشت اواسط ماه مارس اتخاذ کرد- اما نتانیاهو آن موقع با آن مخالفت کرد به گونه ای که عاموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه هارتص معتقد است بیشتر تصمیمات -اگر نه همه آن - برای انگیزه های سیاسی اتخاذ شده است.

هرئیل گفت: تصمیمات نتانیاهو درخصوص کرونا که برخی از آنها بیهوده به نظر می رسد متائثر ازمسائل داخلی اسرائیل و نتایج انتخابات و تلاش ها برای تشکیل دولت وحدت ملی است .

این تحللیگر نظامی با اشاره به تردید اخیر نتانیاهو در اعمال قرنطینه کامل در مناطق حریدیه و شهرک های مسکونی حریدیم ؛بزرگترین شهرهای اسرائیل که شاهد شیوع گسترده ویروس بوده،گفت : نتانیاهو برای اینکه خشم احزاب حریدیم حامی ائتلاف دولتی را تحریک نکند، با استفاده از عید فصح عبری، از قرنطینه کامل خبر داد.

وی افزود:دولت نتانیاهو در روزهای اخیر بیشترمشغول اعمال قرنطینه کامل مناطق کرونا زده الحریدیم تا اینکه راهکارهای عملی و کمکی به مجتمع های مسکونی حریدیم برای جلوگیری از شیوع ویروس میان ساکنان بیابد که دقیقا برخلاف موضع وزارت بهداشت است که بستن مجتمع های کرونایی را حیاتی و قطعی برای مبارزه با ویروس می دانند.

هدف نتانیاهو از قرنطینه کامل؛ جلب رضایت هم پیمانانش از احزاب الحریدیه" شاس" و "یهدوت هتوراه "است.

گیلی کوهین خبرنگار سیاسی رادیو رسمی اسرائیل نیز گفت: نتانیاهو در ابتدا در صدد قرنطنیه 8 منطقه حریدیم بود اما اعتراض یعقوب لیتزمان و اریه درعی دو وزیر احزاب الحریدیی مانع ان شده و بنابراین قرنطینه را در سراسر کشور اعلام کرد.

قرنطنیه ؛با ثبت دهها فوتی و مبتلا شدن شمار بیشتری به این ویروس ، وارد مرحله اجرایی شد و کمیته کنست گزارش مرحله ای برای مقابله با ویروس کرونا ارائه داد و به شدت از دولت و مقامات سیاسی مدیریت بحران انتقاد کرد .

گزارش کمیته پارلمانی، از تصمیم نتانیاهو مبنی برموکول کردن ماموریت مدیریت پرونده کرونا به شورای امنیت ملی انتقاد و برضرورت ایجاد هیات ملی جدید برای مدیریت بحران و وضعیت فوق العاده و کمبود تجهیزات پزشکی و سرپوش گذاشتن بر ان انتقاد کرد.

در این گزارش انتقاداتی به وزارت بهداشت شد و آن را با بزرگ کردن و پرشمار بودن متوفیان و مبتلایان به این ویروس را ناکامی در مدیریت وضعیت فوق العاده و اجرای سناریوهای تند و افراطی و عدم آمادگی وزارت بهداشت برای برخورد با شرایط فوق العاده و ناتوانی درپذیرش شمار زیادی از مبتلایان به این ویروس دانست.

یهونتان لیس خبرنگار روزنامه هارتص در توضیح به انتقادهای کمیته کنست برای مقابله با کرونا به نثل از منابع نزدیک به نتانیاهو گفت : مشخص شد کمیته کرونا کاملا سیاسی است در حالی که همه دنیا از موفقیت اسرائیل در درگیری کرونا قدردانی می کنند اقدامات کمیته تصمیم ساز و سیاست قرنطنیه کامل بسیار احمقانه تر از هر زمان دیگری است .

  پربازدید ترین