• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعتراض به کشته شدن معدن چیان هزاره در پاکستان؛ معترضان شاه را کراچی- چمن را بستند

اعتراض به کشته شدن معدن چیان هزاره در پاکستان؛ معترضان شاه را کراچی- چمن را بستند

به‌دنبال کشته‌شدن 10 کارگر معدن زغال سنگ هزاره‌های پاکستان، شماری از ساکنان ایالت بلوچستان این کشور دست به اعتراض زده و خواهان بازداشت و محاکمه‌ی عاملان این رویداد شده‌اند.

اعتراض‌کنندگان حکومت پاکستان را در عدم تأمین امنیت‌شان ناتوان می‌خوانند و شاه‌راه کراچی – چمن را در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان به‌روی ترافیک بسته‌اند.

آنان پیکرهای کشته‌شدگان را نیز در این شاه‌راه انتقال داده و گفته که تا برآورده‌نشدن خواسته‌های‌شان از سوی حکومت پاکستان، به اعتراض شان ادامه می‌دهند.

این 10 کارگر معدن زغال سنگ بامداد روز گذشته (یک‌شنبه، 14 جدی) توسط مردان مسلح در یک معدن زغال سنگ در منطقه‌ی «مچ» در 50 کیلومتری شهر کویته کشته شدند. رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که مهاجمان آنان را ابتدا ربوده و بعد به قتل رسانده‌اند.

در ویدیوهایی که از محل کشف پیکرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که دستان قربانیان به‌هم بسته شده و بدن‌های متلاشی‌شده‌ی شان در کف اتاق قرار گرفته است.

مسئولیت این کشتار را شاخه‌ی پاکستانی گروه داعش به عهده گرفته است.

هزاره‌ها از اقلیت قومی در پاکستان اند که در سال‌های گذشته نیز به‌صورت مکرر مورد حمله‌ی گروه‌های تندرو قرار گرفته‌اند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان این کشتار را نکوهش کرده و وعده داده است که عاملان آن را شناسایی و محاکمه می‌کند.

وزارت خارجه‌ی افغانستان نیز در اعلامیه‌ای قتل این معدن‌چیان را محکوم کرده و گفته است که هفت نفر از کشته‌شدگان از شهروندان افغانستان اند.

این وزارت گفته است که مسئولان جنرال‌قونسلگری افغانستان در کویته، به‌مجرد آگاه‌شدن از این موضوع، به محل رویداد رفته و با برقراری تماس با خانواده‌های قربانیان و مسئولان دولتی پاکستان، برای شناسایی و دریافت اجساد قربانیان وارد اقدام شده‌اند.

به نقل از اعلامیه، وزارت خارجه به جنرال‌قونسلگری افغانستان در کویته و سفارت کشور در اسلام‌آباد وظیفه داده تا کمک لازم را در اختیار خانواده‌های قربانیان قرار دهند.

این وزارت همچنان گفته است که با دولت پاکستان در زمینه‌ی تکمیل تحقیق در مورد این «جنایت هولناک» همکاری کرده و این رویداد را الی شناسایی دقیق عملان تحقق عدالت پیگیری می‌کند.

همچنان این وزارت تأکید کرده است که برای جلوگیری از تکرار این نوع رویدادها حکومت افغانستان با مقامات پاکستان از نزدیک کار می‌کند.

  پربازدید ترین