• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

افغانستان بیش از شش و نیم میلیون مهاجر در جهان دارد

 افغانستان بیش از شش و نیم میلیون مهاجر در جهان دارد

وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید افغانستان بیش از شش و نیم میلیون مهاجر در جهان دارد و دومین کشور با بیشترین مهاجر پس از سوریه است.

نوررحمان اخلاقی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز (سه شنبه) در نشست پاسخدهی دولت به ملت گفت که عامل اصلی مهاجرت‌ها در بیست سال گذشته، طالبان با ایجاد ناامنی‌ها بوده است.

وزیر امور مهاجرین گفت که بیش از شش و نیم میلیون نفر از شهروندان کشور مهاجر شدند و افغانستان بعد از سوریه بیشترین تعداد مهاجر را دارد.

او بیان کرد که از این مجموع مهاجرین، حدود دو و نیم میلیون در پاکستان، دو و نیم میلیون نفر در ایران و متباقی در کشورهای اروپایی، امریکا، استرالیا، اندونیزیا ، یونان و ترکیه زندگی می‌کنند.

اخلاقی افزود: در حال حاضر حدود دو و نیم میلیون نفر از اتباع افغانستان در سه حالت - داشتن کارت های آمایش، پاسپورت و فاقدین مدرک در ایران بسر می برند که از این شمار یک میلیون و 470 هزار تن آنان دارای مدرک، حدود 950 هزار تن دارای کارت آمایش، 450 هزار تن دارای پاسپورت خانوار و 70 هزار تن دارای پاسپورت اقامت طویل مدت و اقامت هستند.  

اخلاقی گفت که وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان امسال توانسته کارت های مهاجرین مقیم ایران را برای یکسال تا ختم 1399 تمدید نماید و همچنان روند تمدید پاسپورت های خانوار مهاجرین از 15 دلو سال روان آغاز و قرار است تا آخر سال 1400 تمدید شود.

وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان شمار مهاجرین افغان درپاکستان را دو و نیم میلیون نفر عنوان کرد و گفت که آنان نیز در سه دسته، دارندگان کارت مهاجرت در حدود یک میلیون و 422 هزار و 588 نفر، دارندگان کارت شهروندی افغانستان، حدوداً 879 هزار و  198 نفر و فاقدین مدرک، که مقامات پاکستانی آمارشان را حدوداً 500 هزار تن ذکر می کنند.

اخلاقی، گفت که شمار مهاجران افغان در کشورهای اروپایی حدود 709 هزار و 549 نفر می باشند و این وزارت برای رسید‌گی و مدیریت مهاجران در آن کشورها بر اساس اعلامیه ها و تفاهمنامه های مشترک موجود، زمینه پذیرش و تنظیم بازگشت آنان را دنبال می کند.

اخلاقی، افزود که اکنون حدود 200 هزار مهاجر افغان در ترکیه زندگی می کنند و به منظور رسیدگی به وضعیت آنان وزارت خواهان یک مکانیزم تفاهم شده میان دو کشور می باشد که متن ابتدایی یک اعلامیه مشترک از جانب افغانستان ترتیب و به جانب ترکیه ارسال گردیده است.

او عنوان کرد: در سال مالی 1399 حدود 850 هزار نفر از مجموع کشورهای میزبان به وطن بازگشتند و به نیازمندترین آنان نیز کمک شده است.

  پربازدید ترین