• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طرح ارائه کارت ملی برای چارج تکت مترو؛ چالش جدید مهاجرین در تهران

 طرح ارائه کارت ملی برای چارج تکت  مترو؛ چالش  جدید مهاجرین در تهران

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از افزایش شیوع ویروس کرونا عنوان کرده و اظهار داشت که پیگیر کار مهاجرین هستیم و کسانی که مدارک اقامتی دارند نیز باید بتوانند از امکانات و خدمات مترو استفاده کنند.

در روزهای گذشته طرحی مبنی بر ارائه کارت ملی برای دریافت و چارج تکت‌های مترو در ولایت تهران راه‌اندازی شده است که با اجرای این طرح در برخی از ایستگاه‌ها از جمله شهرری، انقلاب و فردوسی و… مشکلات زیادی برای مهاجرین بوجود آمده و هدف از اجرای این طرح نیز شخصی‌سازی تکت‌های مترو عنوان شده است. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز اجرای این طرح را در راستای مقابله با گسترش کرونا بیان کرده است.

به گفته رییس یکی از ایستگاه‌های مترو، طرح الزام کد ملی حدود 20 روز قبل در نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ شده است. براساس این نامه قرار شده سافت جدیدی روی دستگاه‌های چارج تکت نصب شود تا از مسافر کد ملی بخواهد. این تصمیم در آینده نزدیک برای تکت‌های کاغذی نیز اجرایی خواهد شد و فروش آن تنها با ارائه کد ملی امکان‌پذیر خواهد بود.

او درباره چالش‌ها و مشکلاتی که در روند اجرای این طرح به وجود آمده اظهار داشت که وقتی طرح اعلام شد، ما فهمیدیم قرار است چقدر دردسر بکشیم. چون عده‌ای که شناختی از مترو و وضعیت آن ندارند، این تصمیم را گرفتند. از جمله چالش‌های بوجود آمده برای مهاجران افغان و توریست‌ها است که کد ملی ندارند و در این زمینه به مشکل خورده‌اند.

وی ادامه داد که ما هم دقیق نمی‌دانیم این تصمیم برای چیست برای مقابله با کروناست یا شخصی‌سازی تکت مترو. هرچه هست پس از اجرای این تصمیم برخی مسافران بدبین شده‌اند و بر این باورند که این کارها جنبه امنیتی دارد و حالا می‌خواهند بفهمند ما کجا می‌رویم، کجا نمی‌رویم!

طرح ارائه کارت ملی برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در ماه قوس امسال در یکی از جلسات ستاد ملی مقابله با کرونای دولت ایران مطرح شد و همان زمان هم با مخالفت عده‌ای از مسئولان شهری مواجه شد و آن را ناکارآمد خواندند. آن‌ها بر این باور بودند که برای ارائه کارت ملی و چک کردن آن با سامانه وزارت بهداشت ایران جهت استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به تجهیزات بسیار زیادی نیاز است، چون اولاً تمام ناوگان حمل‌و‌نقل همگانی شهر تهران باید به سامانه وزارت بهداشت این کشور متصل باشند و همچنین از آنجایی که مسافران زیادی در هر ایستگاه باید در فاصله مشخصی سوار اتوبوس و یا مترو می‌شوند، انجام چنین طرحی امکان‌پذیر نیست.

با همه این اوصاف حالا این طرح اجرایی شده و «فرنوش نوبخت» می‌گوید: لطفا خبر را طوری منعکس کنید که مردم بفهمند این کار برای سلامت خودشان است. به گفته او این طرح آرام آرام در حال انجام است و از این به بعد هم خرید تکت و هم چارج کردن کارت تکت تنها با کد ملی امکان‌پذیر خواهد بود. ایران در حال حاضر تکنالوژی لازم برای لینک کردن دیتاهای مورد نظر وزارت بهداشت با کد ملی را دارد تا به این ترتیب بتوانیم بیماری را ریشه‌کن کنیم، یا حداقل از ورود افرادی که لازم است در خانه بمانند به مترو جلوگیری شود. او درباره چالش‌های ایجاد شده نیز بر این باور است شروع هر تصمیم سازنده‌ای مشکلات خود را دارد، اما این مشکلات نیز رفع خواهد شد. به این ترتیب بعد از مدتی این هم عادی خواهد شد.

این در حالی است که با توجه به مشکلات گذشته مهاجرین، این روزها هر وقت انجام کارهای روزمره مشروط به استفاده از کارت ملی می‌شود، آنها نیز نگران وضعیت خود می‌شوند، چرا که نه کارت ملی دارند و نه کد ملی. دغدغه و نگرانی‌ای که پر بی‌راه نبوده و تجربه سال‌ها زندگی در ایران، آن‌ها را از کنار گذاشتن و طردشدگی می‌ترساند. حالا هم مثل همیشه لزوم اخذ کد ملی برای رفت و آمدشان آن‌ها را نگران کرده است. وقتی در این باره از مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو سوال کردیم او در پاسخ گفت: «برای اتباع خارجی نیز ما پیگیری می‌کنیم. آن‌ها هم باید با استفاده از مدارکی چون پاسپورت بتوانند لینک شوند. بالاخره برای مبارزه با کرونا همه افراد باید شناسایی شوند و وقتی ما انتظار داریم که کرونا ریشه‌کن شود، همه باید همکاری کنند.

در آستانه یک سالگی  شیوع کرونا قرار داریم و در این مدت متروی تهران اقداماتی چون چسپاندن علامت برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کرد، اما آن‌طور که باید برآیند مفیدی نداشت و قطارها مانند سابق با تراکم بالای جمعیت در حرکت بود. حالا شاید بتوان امیدوار بود که این طرح با موفقیت بیشتری مواجه شود. آن هم در زمانی که بار دیگر ایران در معرض موج جدیدی از بیماری قرار دارد و در یک سال گذشته کارنامه خوبی در مقابله با کرونا از خود بر جای نگذاشته است.

در همین حال «ناهید خداکرمی»، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره طرح استفاده از خدمات متروی تهران با ارائه کارت ملی برای کنترل بیماری «کرونا» اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود که اگر چنین چیزی اتفاقا افتاده باشد می‌تواند در مواقع بحرانی امنیت خطوط را افزایش دهد». هرچند خداکرمی معتقد است که این کار باعث «ازدحام بیشتر در مترو» می‌شود و به طور کلی «طرح درستی نیست».

او همچنین با اشاره به حضور پرشمار مهاجرین در شهر تهران افزود: «فردی ممکن است کارت شناسایی‌اش را همراه نداشته باشد و بسیاری از مهاجرین ساکن تهران هم که از مترو استفاده می‌کنند کارت هویتی ندارند. اگر فقط یک امکان و یک خدمات اضافه در کنار موارد دیگر باشد ایرادی ندارد، اما حتما باید در کنار آن، همه بتوانند مثل گذشته از خدمات مترو استفاده کنند».

طی روزهای گذشته برخی شهروندان تهرانی متوجه شدند که چارج شدن کارت تکت‌شان در ایستگاه‌های مترو تهران منوط به ارائه کد ملی است. پیش از این «فرنوش نوبخت»، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران گفته بود که علت ارائه کارت ملی «شخصی‌سازی تکت‌های مترو است».

  پربازدید ترین