• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تجلیل و بازدید مدیریت فرهنگی دفتر آیت الله محقق کابلی از نمایشگاه نقاشی هنرمندان افغانستانی در پاکدشت تهران

تجلیل و بازدید مدیریت فرهنگی دفتر آیت الله محقق کابلی از نمایشگاه نقاشی هنرمندان افغانستانی در پاکدشت تهران

 در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نمایشگاه آثار هنرمندان افغانستانی در فرهنگسرای امام خمینی (ره) پاکدشت برپا شد.

 این نمایشگاه به همت گروه نقاشی و سوخته نگاری هنرمندان افغانستانی مقیم پاکدشت در نگارخانه کمال‌الملک فرهنگسرای امام خمینی(ره) شهرستان و با عنوان " نمایشگاه پامیر" برگزار گردید.

در این نمایشگاه که با همکاری مرکز فرهنگی هنری پناهندگان استان تهران، اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و اداره اتباع و فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاکدشت برپا شد،  65 اثر از 24 هنرمند افغانستانی مقیم پاکدشت به نمایش درآمده بود.

آثار نقاشی ارائه شده در این نمایشگاه با موضوع آزاد و با تکنیک‌های رنگ روغن، سیاه قلم، سوخته نگاری و مداد رنگی به تصویر کشیده شده و به مدت یک هفته پذیرای علاقمندان بوده است.

در حاشیه‌ی تجلیل از 24 هنرمند نقاش مهاجرین افغانستانی که از طرف مدیریت فرهنگی دفتر آیت الله محقق کابلی (ره)زیر نظرحضرت آیت الله العظمی فاضلی بهسودی برگزار شده بود.
 توفیقی شد ضمن بازدید از نمایشگاه نقاشی پامیر با چندی از این هنرمندان جوان گپ و گفتی داشته باشیم.

مهمترین موضوعی که توجه بازدیدکنندگان را جلب می کرد عشق و علاقه جوانان مهاجر به هنر و آموختن هنر بود که بدون حمایت هیچ نهادی با کوشش و تلاش و با هزینه‌های اندک شخصی شان  شب و روز تلاش کردند تا خالق هنر جزاب، ماندگار و دلربای یک اثر باشند.

موضوع دیگر قابل توجه؛ روحیه کمک و همکاری بین این جوانان هنرمند بود که در حال آموزش و یا اظهار آمادگی به آموزش می کردند به صورت کاملا رایگان برای دیگر جوانان جویایی هنر هموطنشان روحیه همکاری نشان درک این عزیزان از وضعیت اقتصادی و معیشتی هموطنان مهاجرشان است اگر همین شوق آموزش و پرورش در حوزه هنر در میان جوانان مهاجر ادامه پیدا کند جرقه امید را در عرصه های هنری در میان جوانان مهاجر بیش از پیش شعله‌ور خواهد نمود و در آینده نزدیک شاهد درخشش استعدادهای نامکشوف و نهفته جوانان مهاجر خواهیم بود.  

یکی از این هنرمندان معصومه ابراهیمی است که با هزینه شخصی خودش به آموختن هنر سوخته نگاری پرداخته و پس از شش سال تلاش مستمر و فعالیت به کارهای چوبی و مشبک خالق اثرات بسیار زیبا و ماندگار شده است.

یکی از این کارهای زیبا و مسحور کننده ایشان که توجه  بازدید کنندگان نمایشگاه را به خود جلب کرده بود عکس سردار سلیمانی بود که با هنر نقاشی سوخته نگاری با دقت و ظرافت بالایی روی چوب خلق شده است.

خانم ابراهیمی که هنرمند جوان و مستعد است  گفت پس از ارائه آثارم در نمایشگاه نقاشی در برج آزادی تهران سفارش همکاری از طرف یکی از مؤسسات بزرگ سوخته نگاری ایران را داشتم که مدتی با آنها همکاری کردم.

جا دارد از بر گزار کنندگان این چنین نمایشگاه ها قدردانی شود زیرا ضمن معرفی توانایی و ظرفیت بالای هنرمندان جوان مهاجر  اثرات هنری آنها را نیز  به نمایش گذاشته به بازار کار هنری متصل می نماید اینکار هم در رشد آثار خلق هنر در میان جوانان مهاجر و هم در اقتصاد خانوادهای آنها کمک خواهد کرد

  پربازدید ترین