• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تقسیم اقوام غیر پشتون به هدف هژمونی قوم پشتون صورت گرفته است!

تقسیم اقوام غیر پشتون به هدف هژمونی قوم پشتون صورت گرفته است!

پشتون‌ها هموطنان عزیز و گرامی ما اند؛ اما سیاست قومی حاکم از سوی سیاستمداران این قوم مثل اشرف غنی، بحران بزرگی را میان اقوام ایجاد کرده و از همه پشتون‌ها می‌خواهیم که در برابر او و تیمش، اعتراض کنند.

افغانستان کشور اقلیت‌ها و اقوام گوناگون است. اما نام این کشور و بسیاری از نمادهایی که معرف کشور و دولت افغانستان پنداشته می‌شود، با فشار و خواست حکومت تک قومی ساخته شده که متعلق به یک قوم (پشتون‌) است. نام کشور افغانستان یعنی سرزمین افغان‌/پشتون‌ها، سرود ملی به زبان پشتو، نوشته روی پول رایج کشور به زبان پشتو، تاریخ رسمی پشتون محور و قدرت سیاسی نیز از آن‌ پشتون ها است و این واقعیت روشن حاضر افغانستان است. اما اکثریت با تناسب بالای سرباز، مامور سطح پایین، کار کن و رای دهنده در انتخابات غیر پشتون‌ها اند.

پشتون‌ها هموطنان عزیز و گرامی ما اند؛ اما سیاست قومی حاکم از سوی سیاستمداران متعلق به این قوم عزیز مثل اشرف غنی، بحران بزرگی را میان اقوام ایجاد کرده است و از همه پشتون‌های معتقد به عدالت می‌خواهیم که در برابر سیاست قومی تفرقه افگن او و تیمش، اعتراض کنند.

وقتی بحث بر سر کشور داری و تقسیم قدرت و حقوق شهروندان می شود، باید روشن و واضح بحث کنیم تا مشکلات حل شود ورنه کم نیست مامور معذور بله گوی که تن به هژمونی قومی اشرف غنی داده و در هیات معاون اول و دوم وزیر و سفیر حضور دارند، اما مشکل تنش قومی نه تنها که پا برجا است؛ بلکه هر روز با سیاست‌های قومی حاکم شدیدتر می‌شود.

عام مردم از بی عدالتی و حذف هویت شان رنج می‌برند و در برابر آن اعتراض دارند. اشرف غنی به ثبوت و سند ثابت ساخته است که اگر در توانش باشد، حتی با کشتار و تبعید، غیر پشتون‌ها را حذف هویتی و فرهنگی نموده و هژمونی قومی خود را مسلط می‌سازد.

وقتی او قانون مصوب و توشیح شده ثبت احوال نفوس را زیر پا ساخت، تصور می‌کرد که با درج تمام گویندگان زبان پشتون زیر عنوان یک قوم پشتون، به اکثریت قومی که می‌خواهد دست میاید، اما آمار و ارقام به دست آمده، برایش غافل‌گیر کننده بوده، حالا به تقسیم عجیب و غریب اقوام غیر پشتون دست زده. به گونه نمونه، در میان تاجیکان یفتلی، جمشیدی، طاهری، فرملی، اشکاشمی، پامیری، زیباکی و... را اقوام جداگانه معرفی کرده است؛ اما حدود 100 طایفه و قومی را که زبان شان پشتو و یا پشتو شده است، پشتون معرفی کرده است.

من شخصا یفتلی تاجیک هستم. همه خورد و بزرگ یفتل را می‌شناسم. هیچ شورا، شخص و یا گروهی از یفتل به هیچ اداره‌ای پیشنهاد نکرده که یفتلی قوم جداگانه از تاجیک است.
پس این بهانه اداره‌ی قومی احصاییه، دروغ محض است.

روشن و صریح می‌گویم که تاجیک این چند مامور معذور و پیشکار نیست و این سیاست، بدون کشور را تجزیه می‌کند و آن روز دیر نخواهد بود.
اگر به زور و سوء استفاده از قدرت، حذف هویتی و زبانی می‌شد، تا حال شده بود، پس تا دیر نشده این مسخره بازی ره تمام کنید.

آثار حکیمی

  پربازدید ترین