• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای تمامی پناهندگان دارای کارت آمایش معتبر در ایران

آغاز مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای تمامی پناهندگان دارای کارت آمایش معتبر در ایران

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران از آغاز مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای پناهندگان در این کشور خبر داده است.

در یک اطلاعیه این کمیشنری آمده است: "به اطلاع می‌رساند که مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای پناهندگان آغاز شده است".

در ادامه این اطلاعیه آمده است: "پناهندگان آسیب‌پذیر می‌توانند به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت(کفالت) مراجعه و به صورت رایگان ثبت نام نموده و تحت پوشش یک ساله بیمه سلامت قرار بگیرند. سایر پناهندگان نیز می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نموده و با پرداخت سرانه مصوب(حق بیمه) در این طرح ثبت نام نمایند.

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران خاطرنشان کرده که این طرح تلاشی منحصربه‌فرد است که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و با حمایت این کمیشنری به اجرا درآمده تا سلامت پناهندگان را ارتقاء بخشد.

در همین حال، اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی ایران در اطلاعیه‌ای پیرامون این مسأله، خاطرنشان کرده است: "برابر توافقات صورت گرفته میان اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور(داخله) ایران، سازمان بیمه سلامت و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای تمامی پناهندگان دارای کارت آمایش معتبر آغاز شده است".

در ادامه این اطلاعیه آمده است، پناهندگان دارای بیمار خاص و یا آسیب‌پذیر و پناهندگان غیرآسیب‌پذیر دارنده کارت آمایش معتبر می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با اداره کل بیمه سلامت و ارائه مدارک موردنیاز تا مدت یکسال از خدمات بیمه سلامت استفاده نمایند.

به گفته اداره کل اتباع خراسان رضوی، صدور دفترچه بیمه سلامت برای گروهی از اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص به صورت رایگان و سایر اتباع خارجی با پرداخت حق بیمه مقرر شده، از تاریخ صدور به مدت یک سال قابل استفاده خواهد بود.

این در حالی است که به گفته این اداره کل، مدت قرارداد برای پناهندگان آسیب پذیر و بیماران خاص؛ یکسال شمسی از تاریخ 7 حوت/ اسفند 1399 تا 6 حوت/ اسفند 1400 می‌باشد؛ لذا در راستای رعایت اصول بیمه ای و در نظر گرفتن تاریخ انقضای قرارداد، پایان اعتبار دفترچه بیمه درمان کلیه اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص تا پایان 6 حوت/ اسفند 1400 می‌باشد و برای سایر پناهندگان با پرداخت حق بیمه مقرر شده، از تاریخ صدور به مدت یک سال قابل استفاده خواهد بود.

پیش از این، ادارات کل اموراتباع و مهاجرین خارجی در ولایات مختلف ایران از تمدید دفترچه بیمه سلامت پناهندگان آسیب‌پذیر و بیماران خاص خبر داده بود.

پناهندگان آسیب‌پذیر و بیماران خاص به عنوان مثال بیماران دیالیزی همه ساله گلایه دارند که دفترچه بیمه سلامت آن‌ها با تأخیر تمدید می‌شود و به همین دلیل، نمی‌توانند به موقع ادامه روند درمان خود را دنبال کنند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

* * *

برابر توافقات صورت گرفته میان اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، سازمان بیمه سلامت و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، مرحله هفتم طرح بیمه سلامت برای تمامی پناهندگان دارای کارت آمایش معتبر آغاز شده است و پناهندگان دارای بیمار خاص و یا آسیب‌پذیر و پناهندگان غیرآسیب‌پذیر  دارنده کارت آمایش معتبر می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با اداره کل بیمه سلامت و ارائه مدارک موردنیاز تا مدت یکسال از خدمات بیمه سلامت استفاده نمایند.

صدور دفترچه بیمه سلامت برای گروهی از اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص بصورت رایگان و سایر اتباع خارجی با پرداخت حق بیمه مقرر شده، از تاریخ صدور به مدت یک سال قابل استفاده خواهد بود.

کلیه پناهندگان آسیب پذیر و بیماران خاص جهت ثبت نام و دریافت دفترچه بیمه سلامت می توانند به دفتر پیشخوان د‌‌ولت دارای باجه بیمه سلامت در محل سکونت خویش مراجعه نمایند.

نکات مهم:
1- مدت قرارداد برای پناهندگان آسیب پذیر و بیماران خاص؛ یکسال شمسی از تاریخ 1399/12/07 تا 1400/12/06 می باشد. لذا در راستای رعایت اصول بیمه ای و در نظر گرفتن تاریخ انقضای قرارداد ، پایان اعتبار دفترچه بیمه درمان کلیه اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص تا پایان1400/12/06 می باشد و برای سایر پناهندگان با پرداخت حق بیمه مقرر شده، از تاریخ صدور به مدت یک سال قابل استفاده خواهد بود.
 2- حق سرانه اقشار آسیب پذیر و بیماران خاص  به صورت رایگان و صرفا جهت هزینه های صدور دفترچه به مبلغ 30/000 ریال و کارمزد مصوب صدور برای دفتر پیشخوان به مبلغ 36/000 ریال اخذ می گردد.
3- کلیه پناهندگان  ملزم به ارایه کارت آمایش معتبر یا برگ تردد معتبر می باشند.
4- لازم است در صورت ازدواج، تولد، فوت، انتقالی، خروج از کشور و ..... به اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه تا در این خصوص اقدام گردد.

قابل توجه پناهندگان در استان خراسان رضوی
پناهندگان دارای کارت معتبر آمایش در استان خراسان رضوی در این سایت میتوانند از اینکه مشمول دریافت دفترچه #بیمه_سلامت #رایگان هستند یا خیر مطلع گردند.

این سایت صرفا برای پناهندگان استان #خراسان_رضوی طراحی شده و پناهندگان سایر استانها لازم است برای اطلاع از اینکه مشمول دریافت بیمه سلامت رایگان می باشند یا خیر به دفاتر پیشخوان دولت در استان خود مراجعه نمایند:
http://atba-salam.ir

پناهندگان می توانند برای اطلاعات بیشتر با دفاتر کمیساریا از طریق شماره های زیر تماس بگیرند:
تهران:
021
88212520
اصفهان:
031
34442841
34414201
مشهد:
051
37685641
کرمان:
034
32476851
32476850
شیراز:
071
37229692
و یا با بیمه سلامت از طریق گیشه های بیمه سلامت دفاتر پیشخوان دولت تماس بگیرید.

  پربازدید ترین