• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتخابات قانونگذاری فلسطین؛ فتحِ یکپارچه و حماسِ پیروز

 انتخابات قانونگذاری فلسطین؛ فتحِ یکپارچه و حماسِ پیروز

 کمیته انتخابات فلسطین از پایان ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات قانونگذاری خبر داد. فتح، به عنوان بزرگ‌ترین جنبش در فلسطین تلاش می‌کند برای رویارویی با جنبش حماس، به صورت یکپارچه در این انتخابات مشارکت داشته باشد.

زمان ثبت‌نام نامزدها در انتخابات قانونگذاری فلسطین به پایان رسید در حالی‌که جنبش فتح تا دقیقه آخر تلاش می‌کرد مانع از نامزدی "مروان البرغوثی" شود. البرغوثی که دور شدن از جنبش فتح را بهترین گزینه برای آینده حیات سیاسی‌اش می‌داند، نامزد انتخابات نشده بلکه با ناصر القدوه- رهبر جدا شده از فتح- و شماری از رهبران قدیمی در جنبش فتح مانند جمال حویل- عضو سابق مجلس قانونگذاری-، فخری برغوثی و احمد غنیم- عضو شورای انقلابی جنبش فتح- در فهرستی واحد به نام "آزادی" ائتلاف بسته است.

به نظر می‌رسد اطرافیان محمود عباس- رئیس تشکیلات خودگردان- به‌ویژه حبریل الرجوب، که طی ماه‌های اخیر نقش بارزی را در تحولات سیاسی فلسطین ایفا می‌کند، او را متقاعد کرده‌اند که فهرست بدون حضور البرغوثی محکوم به شکست نیست بلکه حتی می‌تواند پیروز بزرگ در انتخابات باشد.

به عقیده برخی ناظران، رقابت در این دوره از انتخابات میان جنبش فتح و جنبش حماس است و از سوی دیگر، محمد دحلان تلاش می‌کند آرای جنبش فتح در نوار غزه را برای خود جمع کند. در حالی‌که واقعیت آن است که لیست واحد جنبش فتح در رویارویی با فهرست‌های دحلان و البرغوثی کارت‌های برنده زیادای دارد از جمله اینکه قدرت در کرانه باختری را در دست دارد و بر این منطقه حکومت می‌کند و لذا این احتمال وجود دارد که لیست واحد جنبش فتح بر فهرست‌های البرغوثی و دحلان پیروز خواهد شد ولی این به معنای پیروزی مطلق آن در مقابل حماس نیست بلکه حماس بار دیگر همانند انتخابات 2006 پیروز خواهد شد ولی این‌بار فقط تعداد کرسی‌هایش بیشتر خواهد شد ولی نخواهد توانست شورای قانونگذاری را در دست بگیرد. خلاصه آنکه شورای قانونگذاری آتی فلسطین ،حماسِ پیروز و فتح یکپارچه را میزبانی خواهد کرد.

فارس الصرفندی

  پربازدید ترین