• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بانویی که یک افغانستان عاری از ماین می خواهد

بانویی که یک افغانستان عاری از ماین می خواهد

سفارت بریتانیا در کابل می‌گوید که در سه سال گذشته برای حفظ زنده‌گی مردم و بهبود زارعت در افغانستان بیشتر از یک و نیم میلیون افغان را در بخش آگاهی‌دهی از خطر ماین‌ها آموزش داده و همچنان بیشتر از 30 کیلو متر مربع زمین را از مواد منفجره وماین‌ها منفجر نشده پاکسازی کرده است.

سفارت بریتانیا به مناسبت روز آگاهی‌دهی از خطر ماین‌ها گفته است که این سفارت از تلاش‌های اداره خدمات ماین‌پاکی سازمان ملل حمایت میکند تا این کشور جنگ زده را در خنثی سازی ماین‌ها کمک کند.

فیضه رضایی، مادر دو کودک که در بخش خنثی سازی ماین‌ها در بامیان کار می‌کند می‌گوید که برای حفظ جان مردم تلاش می‌کند و به وظیفه خود افتخار میکند.

او در سال 2019 میلادی جایزه بین‌المللی کنترول سلاح‌ها را نیز بدست آورده است.

خانم رضایی می‌گوید که از وظیفه‌ی قبلی‌اش که استاد سواد آموزی برای زنان در مناطق دور دست بامیان بود استعفا کرده و با بخش خنتی سازی ماین‌ها پیوسته است.

او درباره این که چرا به این وظیفه روآورده است می‌گوید که:” من چندین تن را میشناختم که در بامیان توسط ماین‌ها کشته و یا زخم برداشته بود. صاحب خانه ما نیز در این رویداد پای خود را از دست داده و چندین کودک نیز در انفجار ماین زنده‌گی خود را از دست دادند. این رویداد بالای من تاثیر کرد. من در باره اطفال خود فکر کردم که مبادا آنها نیز با چنین رویداد رو برو نشوند.”

رضایی افزود که اعضای خانواده او با تغیر وظیفه‌اش موافق نبودند.

او در این باره گفت:” دوستان، اعضای فامیل و کودکان من با این تصمیم من مخالف بودند تا در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار کنم.من برای آنان گفتم که برای آینده و کودکان من این تصمیم را گرفته ام. من میخواستم که بامیان از ماین‌ها پاک شود و هر کس از زنده‌گی خود لذت ببرد.”

رضایی همچنان در باره مشکلات و چالش‌های فرا راه او نیز سخن زده است:” من در باره امنیت وظیفه خود نگران استم. وقتی این ماین‌ها پاک شد من شاید نتوانم تا در دیگر ولایت کار کنم بخاطریکه شماری آنها تحت تسلط طالبان است.”

رضایی همچنان افزود که وی علاقه دارد تا ماستری خود را در بخش باستان شناسی و یا هم جامعه شناسی تکمیل کند.

رضایی و همکاران او نخستین تیم زنان افغان هستند که در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار می‌کنند.

رضایی در این باره گفت:” کسب جایزه کنترول سلاح‌ها تغیرات بنیادی را در تیم ما وارد کرد. وقتی ما این جایزه را کسب کردیم ما در جامعه افغانی بحیث نمونه معرفی شدیم. ما نخستین تیم زنان در افغانستان بودیم که در بخش خنثی سازی ماین‌ها کار میکردیم. ما ثابت کردیم که زنان نیز میتوانند مانند مردان کار سخت کنند و ما با آنها مساوی استیم.”

این در حالی است که در چهار دهه گذشته از اثر جنگ‌ها در سراسر کشور ماین‌های زیاد فرش شده اند، که باعث تلفات ملکی می‌شوند.

به اساس معلومات اداره ماین پاکی ماهانه 120 غیرنظامی از اثر ماین‌ها در کشور کشته و زخمی میشوند.

این در حالی است که در سال 2020 میلادی افغانستان یکی از کشورهای است که توسط ماین‌ها متاثر شده و تاکنون 32 هزار منطقه خطرناک از وجود ماین‌ها پاکسازی شده اند.

با این همه افغانستان در میان 1495 کشوری است که از وجود ماین‌ها متاثر شده است.

به اساس معلومات اداره ماین پاکی از سال 1979 تاکنون بیشتر از 38هزار تن بمشول زنان، اطفال و مردان از انفجار ماین‌ها تلفات دیده که از این جمله تقریبا بیش از ده هزار کشته شده و بیشتر از 29هزار دیگر زخم برداشته اند.

در میان این‌ کشته و زخمیان 2090 تن خانم‌ 2322 دختر، 14646 پسر، و 19590 مرد شامل استند.

این در حالی است که در چندین سال اخیر بیشترین تلفات ملکی از اثر انفجار ماین‌ها مقناطیسی وارد شده اند.

تنها در سال 2019 م تلفات برخاسته از انفجار ماین‌ها به 1692 تن بشمول زنان و کودکان رسیده که از این میان 650 تن کشته شده و 1042 تن دیگر زخم برداشته اند.

در میان این کشته شده‌گان و زخمیان 143 دختر، 122 زن، 716 پسر و 711 مرد شامل استند.

تلفات مردان و کودکان نسبت به زنان و ختران برخاسته از انفجارهای ماین‌ زیاد است و شمار این تلفات از سال 2014 تا 2019 نسبت به سال‌های میان 2008 و 2013 افزایش یافته اند.

  پربازدید ترین