• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا غیرمنتظره به کابل آمد و با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار کرد

بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا غیرمنتظره به کابل آمد و با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری غیرمنتظر ه به کابل، با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور، و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه کشور دیدار کرده است. همچنین با وجود استقبال گروه طالبان از تصمیم اخیر آمریکا، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته است که این نیروها مطابق توافقنامه دوحه از افغانستان (اول ماه مه سال جاری میلادی) خارج نمی‌شوند، یک تخلف است و طالبان را نسبت به آمریکا بی‌اعتماد کرده است.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای گفته که آقای غنی در دیدار با آقای بلینکن در قصر گلخانه از همکاری آمریکا و دیگر شرکای بین‌المللی در طی دو دهه گذشته به افغانستان قدردانی کرده است و افزوده که به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهایش از افغانستان احترام می‌گذارد و در روند خروج همکاری خواهد کرد.

آقای غنی گفته است نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان "قابلیت دفاع از سرزمین و کشور را دارند".

در این اعلامیه به نقل از وزیر خارجه آمریکا آمده است که خروج نیروهای آمریکایی "به معنی تضعیف مناسبات استراتژیک میان دو کشور نخواهد بود آمریکا به تعهدات خویش با دولت و مردم افغانستان پایبند است".

گفته شده هر دو طرف در مورد "آغاز فصل جدید همکاری‌ها میان دو کشور" به صحبت‌ها و مباحث خود ادامه خواهند داد.

در همین حال، عبدالله عبدالله نیز از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا در قصر سپیدار خبر داده است.

رئیس شورای عالی مصالحه نیز در اعلامیه‌ای گفته است که از تصمیم آمریکا حمایت و از تعهد ادامه همکاری‌های این کشور استقبال می‌کند.

آقای عبدالله نوشته است که آقای بلینکین نیز بر ادامه کمک‌های آمریکا در عرصه‌های مختلف در افغانستان تاکید کرده است.

طالبان و تصمیم آمریکا
طالبان در واکنش به اظهارات جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، دربارۀ مشخص‌شدن زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اعلام کرد واشنگتن با تأخیر چند ماهه در روند خروج نیروهایش از افغانستان، توافق‌نامه صلح دوحه را نقض کرده‌است.

براساس توافق‌نامه صلح دوحه، نیروهای آمریکایی باید تا ماه می افغانستان را ترک کنند؛ اما زمان‌بندی که از سوی جو بایدن اعلام شد، روند خروج نیروهای آمریکایی از ماه می آغاز خواهد شد و تا ماه سپتامبر به پایان خواهد رسید.

به گفته جو بایدن، نیروهای آمریکایی با پنج ماه تأخیر نسبت به زمان‌بندی قبلی، افغانستان را ترک خواهند کرد.

گروه طالبان هشدار داده‌است که نقض توافق‌نامه صلح دوحه به اعضای این گروه راه را باز می‌کند تا هر اقدام مقابله‌ای را در دست گیرند و پیامد آن‌ به‌دوش آمریکایی‌ها خواهد بود.

طالبان پس از امضای توافق صلح با آمریکا حملات خود بر نیروهای آمریکایی را متوقف کرده بودند.

هم‌اکنون در حدود 2500 سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

همزمان با این، قرار است یک نشست مهم دربارۀ صلح افغانستان در 24 ماه جاری میلادی در استانبول برگزار شود.

طالبان گفته‌اند تا زمانی‌که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی دربارۀ صلح افغانستان شرکت نمی‌کنند.

  پربازدید ترین