• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روند صلح افغانستان محور گفتگوی اردوغان و عمران خان

روند صلح افغانستان محور گفتگوی اردوغان و عمران خان

نخست وزیر پاکستان در گفتگویی تلفنی با رییس‌جمهور ترکیه درباره مسایل مهم منطقه‌ای از جمله روند صلح افغانستان رایزنی کرد.
به نقل از داون، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه درباره توسعه روابط دوجانبه همچنان در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه تحولات افغانستان تلفونی گفتگو کردند.

طبق گزارش، بررسی موضوعات مورد علاقه از جمله صلح افغانستان که با اعلام برنامه خروج نیروهای امریکایی از این کشور وارد مرحله جدیدی می‌شود، مهمترین محور گفتگوی مقامات پاکستانی و ترکیه‌ای بود.
عمران خان در این گفتگوی تلفونی تاکید کرد: حل بحران داخلی افغانستان پیش از خروج نیروهای امریکایی از این کشور بسیار ضروری است.
این در حالی است که وزارت خارجه ترکیه سه شنبه هفته جاری از برگزاری گفتگوهای صلح افغانستان در روز 24 اپریل خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده بود: این نشست در استانبول برگزار خواهد شد. نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در گفتگوهای صلح افغانستان شرکت خواهند کرد. سازمان‌دهندگان این نشست بر لزوم حمایت از حاکمیت مستقل و متحد افغانستان تاکید دارند. هدف اصلی کنفرانس صلح افغانستان در استانبول تسریع و تکمیل مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه برای دستیابی به راه حل سیاسی عادلانه و پایدار است.

قرار بود روز جمعه (16 اپریل) نشست مذکور برگزار شود؛ اما طالبان از عدم آمادگی خود برای شرکت در آن خبر داده و خواستار به تعویق افتادن آن شده بود.

  پربازدید ترین