• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: آمریکا با فشار سیاسی بر ما نمی تواند گام یکجانبه برای صلح بردارد

 طالبان: آمریکا با فشار سیاسی بر ما نمی تواند گام یکجانبه برای صلح بردارد

طالبان اقدامات آمریکا برای برگزاری نشست استانبول را تلاش برای تحمیل این نشست به این گروه دانست و تاکید کرد که واشنگتن با فشارهای سیاسی نمی‌تواند گام‌های یکجانبه برای صلح بردارد.

طالبان درباره دلیل عدم پذیرش این گروه برای حضور در نشست استانبول گفت: نقطه ضعف طرح این کنفرانس این بود که طرح و نقشه برگزاری آن با آمریکایی‌ها بود.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه تاکید کرد: «نتیجه این تلاش‌ها آن شد که اقدامات یکطرفه آمریکا برای برگزاری این کنفرانس ناکام شد و کنفرانس در زمان آن دایر نشد».

مطلب می‌افزاید: «این تجربه نشان داد هر گامی که برای صلح برداشته می‌شود یا نشست و کنفرانسی دایر می‌گردد، نباید یکطرفه باشد».

طالبان همچنین تصریح کرد: آمریکا همانطور که نتوانسته طرح خود را توسط فشار نظامی بر ما تحمیل کند، توسط فشار سیاسی هم نمی‌تواند گام‌های یکجانبه بردارد. اگر در آینده نیز کنفرانسی برای صلح در نظر گرفته شود، باید زمان، مکان، موضوع و دیگر مشخصات و جزئیات آن با تفاهم و هماهنگی هر دو طرف تعیین شود.

به گفته مقامات ترکیه، نشست استانبول قرار است 24 آوریل به ریاست سازمان ملل و با مشارکت جمعی از همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه برگزار شود.

پیش از این طالبان گفته بود که برای حضور یا عدم حضور در این نشست مشغول رایزنی‌های داخلی است اما پس از اعلام تعویق خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهارداشت: «تا وقتی که همه نیروهای خارجی از کشور ما خارج نشوند، ما در هیچ کنفرانسی که در آن درباره افغانستان تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهیم کرد».

  پربازدید ترین