• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرونای هندی؛ آیا جهان در آستانه یک «فاجعه کرونایی» است؟

کرونای هندی؛ آیا جهان در آستانه یک «فاجعه کرونایی» است؟

نوع جدیدی از ویروس کرونا پیدا شده که اینبار منشأ آن هند است. مواردی از ابتلا به این ویروس جهش یافته در آلمان نیز دیده شده است. این ویروش جهش دوگانه یافته و توانایی دور زدن آنتی بادی سیستم ایمنی بدن و واکسن کرونا را دارد.

در هند شمار تازه مبتلایان به کووید-19 به شدت افزایش یافته است. روزانه 270 هزار مورد ابتلای جدید در جمعیت یک میلیارد و 38 میلیونی این کشور به ثبت می‌ رسد. هنوز مشخص نیست نوع جدید جهش ‌یافته یعنی B.1.617 تا چه اندازه باعث افزایش شمار مبتلایان و سرعت شیوع شده است، با این حال وجود نشانه ‌هایی این فرضیه را تقویت می‌ کنند که به نگرانی‌ های زیادی دامن زده است.


در مورد بسیاری از کشورها، این گونه‌ های جدید جهش ‌یافته‌ بودند که باعث افزایش صعودی شمار تازه مبتلایان شدند. برخی کارشناسان در مورد نوع جدید جهش ‌یافته ویروس کرونا که اولین بار در هند مشاهده شده، حتی از یک "جهش بزرگ" سخن می‌گویند که می‌تواند به سرعت منتقل و در قاره‌ های دیگر منتشر شود. یکی از کارشناسان آلمانی نسبت به گسترش شدید این نوع جهش ‌یافته ویروس هشدار داده و می‌ گوید: «یک فاجعه کوویدی در هند در حال وقوع است.»

این نوع هندی ویروس را هم اکنون هم می‌ توان در کشورهای دیگر دید. برای نمونه در آلمان، بلجیم، بریتانیا، امریکا، آسترالیا و در سنگاپور مواردی از ابتلا ثبت شده اند. در بریتانیا بر پایه اطلاعات وزارت بهداشت و درمان این کشور، تاکنون 77 مورد از ویروس هندی مشاهده شده‌ است.

چرا ویروس هندی خطرناک است؟
در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس-کو2 به بدن و ابتلا به عفونت را آسان ‌تر می ‌کند و گفته می ‌شود توانایی دور زدن آنتی‌ بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته ‌اند دارد؛ به همین دلیل می ‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود.

حتی گفته می ‌شود خطر اینکه این ویروس جهش ‌یافته بتواند افرادی را که پیش ‌تر به کرونا مبتلا شده‌ یا در برابر این ویروس واکسینه شده ‌اند، دوباره مبتلا کند، از جهش‌ های دیگر بیشتر است.

ویژگی ‌های ویروس هندی
جهش ‌های نوع هندی E484Q/E484K نامیده می ‌شوند که برای پژوهشگران ناشناخته نیستند. آنها پیش از این هم در نوع جهش ‌یافته افریقای جنوبی B.1.353 و در نوع برزیلی P1 دیده شده بودند. در برخی موارد وجود این جهش ‌ها حتی در نوع بریتانیایی B.1.1.7 هم به اثبات رسیده است.

برآوردهایی متفاوت
سازمان جهانی صحت نوع هندی این ویروس را در شاخه "Variant of interest" جای داده است؛ یعنی آن را زیر نظر می ‌گیریم، اما در حال حاضر نگران‌ کننده نیست. داکتر جفری بارت، مدیر بخش بررسی‌ های ژنومیک کووید-19 در مؤسسه "ولکام سنگر" هم می ‌گوید، اینکه این ورژن هندی در ماه ‌های گذشته واقعا به گونه نگران ‌کننده ‌ای انتشار پیدا نکرده، این احتمال را تقویت می ‌کند که نوع هندی، به شدت B.1.1.7 قابل انتقال نیست.

اما شمار کارشناسانی که به گونه‌ ای دیگر به این نوع جهش یافته جدید می ‌نگرند هم کم نیست. در ایالت مهاراشترا در هند، نتایج بررسی تشکیل ساختار داخلی "دی ‌ان ‌ای" نشان می ‌دهد که تاکنون ابتلای 60 درصد از بیماران به B.1.617 مربوط است. همزمان اما نهادهای رسمی صحی و درمانی تأکید می ‌کنند که شمار این آزمایش ‌ها آنقدری نیست که بتوان با قطعیت نتیجه ‌گیری صریحی در این ‌باره داشت که آیا افزایش موارد ابتلا واقعا به B.1.617 مربوط است یا خیر.

ثبت بیش از 300 هزار ابتلای جدید به ویروس کرونا در یک روز در هند
​​​​​​​بحران کرونا درهند بازهم تشدید شده است. روز پنج‌شنبه از ثبت 314 هزار و 835 واقعه جدید ویروس کرونا در یک روز، در این کشور گزارش شده است. این رقم در سطح جهان تا هنوز بی سابقه بوده است.

افزون برآن رسانه «اندین اکسپرس»، از ثبت 2104 مورد جدید مرگ و میر در یک روز گزارش داده است. همزمان کمبود آکسیجن، مراقبت و پرستاری بیماران کرونا را در کلینیک‌های هند دشوار کرده است.

محکمه عالی هند در دهلی نو به روز چهارشنبه از حکومت مرکزی خواست که فعالیت‌ها در پالایشگاه‌های نفت و دیگر شاخه‌های صنعتی را که از آکسیجن برای تولیدات‌شان استفاده می‌کنند، متوقف کند و در عوض آکسیجن مورد نیاز را به شفاخانه‌ها بفرستد.

قبلاً در یک کلینیک در ایالت مهاراشترا، بعد از آنکه در تانک آکسیجن شفاخانه یک منفذ ایجاد شد، 24 بیمار کووید 19 جان باختند.

باتوجه به افزایش سریع و روز افزون موارد ابتلا به کرونا در دهلی جدید پایتخت و دیگر بخش‌های کشور، از آغاز هفته به این سو، محدودیت‌های شدید وضع شده است.

در ایالت مهاراشتر که شدیداً از ویروس متأثر شده است نیز به روز پنجشنبه، تدابیر بیشتر برای مبارزه علیه پاندمی کرونا اجرایی شد.
شیوع نوع تازه ویروس کرونا در هند

قبل از همه   بیش از 60 درصد از بیمارهای جدید کرونا، به این نوع ویروس مبتلا شده اند.

گمانه زنی می‌شود که این نوع ویروس که در آغاز سال در هند بروز کرد، عامل موج جدید کرونا در هند می‌باشد. شفاخانه‌ها گزارش می‌دهند که در این میان، شمار کودکانی که تحت تداوی قرار دارند، نیز افزایش می‌یابد.

شمار موارد تائید شده ابتلا به کرونا در هند از آغاز پاندمی به این سو، به تقریباً 16 میلیون افزایش یافته است. هند بعد از ایالات متحده امریکا، شدیدتر از هر کشور دیگر جهان از کووید 19 متأثر شده است.

براساس یک پژوهش بزرگ آنتی بادی که در ماه دسمبر سال 2020 صورت گرفت و به تازگی‌ها نشر شد، حدود 20 درصد از جمعیت هند تا به حال به کرونا مبتلا شده اند.

اما امیدواری‌ها برای مصئونیت جمعی در جمعیت این کشور تا هنوز تحقق نیافته است. تا به حال حدود 2،5 درصد جمعیت هند به صورت کامل واکسین شده اند.

  پربازدید ترین