• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین افغانستانی و زندگی کاملا شرافتمندانه و امن در ایران

 مهاجرین افغانستانی و زندگی کاملا شرافتمندانه و امن در ایران

رییس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در دیدار با بنیان‌گذار و رییس موسسه رفاه اجتماعی زنان افغان خاطرنشان کرد، مهاجرین در ایران، از زندگی شرافتمندانه ای برخوردارند که نه در افغانستان، که حتی در کشورهای مدرن و پیشرفته نیز برخوردار نمی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری در دیدار با آقای "شکیب"، بنیانگذار و رئیس موسسه رفاه اجتماعی زنان افغان در تهران گفت؛ ایران ظرفیت های بالایی در عرصه فرهنگی، آموزشی و رسانه ای دارد که اگر دولت و به ویژه نخبگان حقیقی و حقوقی افغانستان تلاش برای بهره برداری آن به نفع مردم و کشورما کنند، گامهای بلندی در راستای توسعه و ثبات کشور برخواهیم داشت.

رئیس مرکز تبیان افزود؛ اگرچه آمریکاییها مانع اصلی و بزرگ نزدیک شدن افغانستان به ایران و بهره برداری از موهبتهای موجود در  این کشور است، اما بر مردم افغانستان است تا براساس منافع اسلامی و ملی خود اقداماتی روی دست بگیرند و باهمسایه ای چون ایران تعامل نیک برقرار نمایند.

وی گفت؛ مهاجرین هموطن اگرچه ممکن است با مشکلات مختلفی در ایران مواجه باشند و قطعا با تلاش و پیگیری قابل حل و یا حداقل کاهش است، اما زندگی در ایران چندویژگی دارد که ممکن است نه در افعانستان بلکه حتی در پیشرفته ترین کشورهای دنیا وجود نداشته باشد.

آقای حسینی مزاری با برشمردن ویژگی های متعدد زندگی مهاجرین در ایران یادآور شد؛ زندگی شرافتمندانه در ایران چیزی نیست که قابل توجه نباشد، بلکه بزرگترین موهبتی است که در فراراه زندگی مهاجرین قرار دارد. خانواده های هموطن در کمال امنیت اخلاقی زندگی می کنند و اگر مثلا خانمی خود بد نباشد چه شب و چه روز جرئتی وجود ندارد که چشم نامحرمی چپ به سوی آنها نگاه کند.

به گفته وی، امنیت جانی و مالی از دیگر ویژگی های ایران است و اگرچه در کل، ایران از امن ترین و آرامترین کشورهای دنیا حتی بهتر و بالاتر از انگلیس و آلمان است، اما مهاجرین شب را به روز و روز را به شب می رسانند بدون اینکه آب در دل شان تکان بخورد، در حالی که به ویژه در افغانستان این نعمت وجود ندارد.

رییس مرکز تبیان خاطرنشان کرد، کار از دیگر نعمات است، اما حداقل شرایط به گونه ای است که مهاجر گرسنه نمی ماند و تحت هر شرایطی قوت لایموتی به دست می آورند. این درحالی است که اگر فردی اهل کسب و کار باشد در موقعیت های بالای اقتصادی قرار می گیرد چنانچه هم اکنون میلیادرهای زیادی از مهاجرین هموطن در شهرهای مختلف ایران زندگی می کنند و کسب و کارهای آبرومند و قابل توجهی در اختیار دارند.

وی افزود، اصولا ایران یک دانشگاه بزرگ است که اگر هموطنان ما بخواهند می توانند چیزهای زیادی بیاموزند و برای بهتر و عالی تر شدن زندگی شان چه در ایران و حتی افغانستان به کار بگیرند.

در این دیدار آقای شکیب، ضمن ابراز مسرت از حضور در دفتر مرکز تبیان در تهران، از سابقه و گستره فعالیت موسسه رفاه اجتماعی زنان افغان  به ویژه در زمینه تحصیلات عالی جوانان یاد و بر استفاده از ظرفیت های علمی و آموزشی ایران تاکید کرد.

قابل یادآوری است که دفتر مرکزی موسسه رفاه اجتماعی زنان افغان در کابل مستقر است و فعالیت های گسترده و قابل توجهی در راستای بهبود زندگی جوانان اعم از دختر و پسر و زن و مرد دارد و آقای شکیب در سفر به ایران تلاش دارد از ظرفیت دانشگاه های ایران برای اتباع جویای تحصیلات عالی کشور بهره بجوید.

  پربازدید ترین