• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسماعیل هنیه: ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی از قدس کوتاه نمی آید/همچنان بر برگزاری انتخابات اصرار داریم

 اسماعیل هنیه: ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی از  قدس کوتاه نمی آید/همچنان بر برگزاری انتخابات اصرار داریم

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیستی آن را نبرد مردم و امت اسلامی با هدف آزاد سازی فلسطین دانست.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با اشاره به تحولات فلسطین و قدس اشغالی گفت: ملت فلسطین در هر مکانی برای دفاع از قدس شریف به پا خواسته تا نشان دهد که نبرد قدس نبرد همه است و هدف آزادسازی فلسطین و بازگشت آوارگان به این سرزمین است.

وی افزود: ساکنان قدس ثابت کردند که ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی از قدس کوتاه نخواهد آمد و مسئله فلسطین را به جایگاه حقیقی خود بازگردانده و نشان دادند که این ملت قادر به گرفتن حق خود و حفظ هویت قدس و مسجد الاقصی است.

اسماعیل هنیه همچنین به ساکنان کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 و خارج از فلسطین که شانه به شانه برادرانشان در قدس به پا خواستند و ساکنان غزه محاصره شده که برای دفاع از قدس شریف هر لحظه در میدان هستند، درود فرستاد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تصمیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر تعویق انتخابات آن را قانع کننده ندانست و گفت: در قاهره بر برگزاری انتخابات در قدس با وجود چالش های فراروی آن تاکید کردیم.

هنیه ادامه داد: ما از ماه‌ها قبل مسیر وحدت ملی را با یک رویکرد و فلسفه آغاز کردیم و برگزاری انتخابات هم بخشی از این رویکرد و فلسفه بود.

وی افزود: ما همچنان بر ضرورت پایان دودستگی و اختلافات داخلی و ایجاد شراکت ملی در تمامی نهادهای فلسطینی (سازمان آزادی‌بخش، مجلس قانونگذاری، دولت و ریاست تشکیلات خودگردان) و توافق بر سر رویکردی ملی جهت مقابله با خطرات پیش‌روی مسئله فلسطین تاکید داریم.

هنیه گفت: ما ضمن مسئولیت‌پذیری ملی در بالاترین حد ممکن، پیشنهاد برادرانمان در جنبش فتح مبنی بر برگزاری انتخابات قبل از آغاز گفتگوها برای پایان اختلافات داخلی و از بین بردن آثار و پیامدهای آن را پذیرفتیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: ما از شرط همزمانی انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست تشکیلات خودگردان و شورای ملی کوتاه آمدیم و پذیرفتیم که انتخابات در 3 مرحله متوالی برگزار شود.

وی افزود: همیشه به دنبال از میان برداشتن موانع برای رسیدن به مرحله برگزاری انتخابات در چارچوب نقشه راهی بودیم که در استانبول و قاهره بر سر آن توافق کردیم، بدین گونه که انتخابات ظرف مدت 6 ماه برگزار شود.

هنیه گفت: با توجه به اراده سیاسی که نزد حماس و فتح و تمامی گروه‌های فلسطینی وجود داشت و اراده مردمی و تمایل عموم به ایجاد تغییر و انتخاب رهبران خود و برچیدن صفحه دودستگی از طریق صندوق‌های رای، به مراحل خوب و مثبتی رسیدیم.

وی تاکید کرد: ما با همکاری برخی کشورهای دوست که به ما برای حل برخی مشکلات موجود کمک کردند، به این مرحله رسیدیم. ما همچنان بر برگزاری هر سه انتخابات در موعدهای مقرر اصرار داریم.

هنیه گفت: انتظار ما این بود که انتخابات طبق برنامه‌ریزی انجام شده برگزار شود اما متاسفانه این امر به دلایلی که قانع کننده نیست، محقق نشد.

سخنرانی اسماعیل هنیه ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تعویق انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین را اعلام کرد.

جنبش حماس شب گذشته در اولین واکنش به این تصمیم عباس، اعلام کرد که تحت هیچ بهانه‌ای تعویق انتخابات را نخواهد پذیرفت.

حماس تعویق انتخابات را «کودتا» علیه اجماع و توافقات ملی خوانده است.

  پربازدید ترین