• چهار شنبه, 29 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی های فراوان امیرالمومنین (ع) در لحظات پایانی عمر شریفشان

 نگرانی های فراوان امیرالمومنین (ع) در لحظات پایانی عمر شریفشان

امام علی (ع) نگرانی‌های پس از شهادت خویش را در قالب وصیتی برای مسلمانان بیان کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسوی مطلق سخنران و پژوهشگر مذهبی، به توصیه‌ها و نگرانی‌های امیرالمومنین (ع) قبل از شهادتشان اشاره کرد و گفت: با کمی سیر در تاریخ مشاهده می‌کنید مهربانتر از امیرالمومنین (ع) بعد از خاتم الانبیا (ص) دنیا به خود ندیده و نخواهد دید؛ امام علی (ع) امام مسلمین است که ناجوانمردانه مورد حمله دشمن قرار گرفتند. امیرالمومنین (ع) هنگامی که ضربه شمشمیر زهرآلود ابن ملجم به فرق مبارکشان وارد شد و خود را در آستانه شهادت دیدند، نگرانی‌هایی از خود بروز دادند.

نگرانی‌های امیرالمومنین برای مسلمانان
وی در ادامه به اولویت‌ها و نگرانی‌های امیرالمومنین (ع) برای مسلمانان پرداخت و گفت: امیرالمومنین (ع) با وجود تمام نگرانی‌هایی که برای مسلمانان دارند در دوران ضرب خودن تا لحظه شهادتشان چندین وصیت دارد و آن وصیتی که از چندین جهت بسیار مهم است آخرین وصیت ایشان است. امیرالمومنین (ع) در این وصیت بعد از حمد و ستایش پروردگار، نکاتی با عبارات «الله الله» شروع می‌کنند که اهمیت این موضوع را بیان می‌کند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: امیرالمومنین (ع) در این وصیت می‌فرمایند: «الله الله فی الایتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضیعوا بحضرتکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید، درباره یتیمان، پس برای دهنهاشان به سبب سنگدلی تان نوبت قرار ندهید. امیرالمومنین (ع) پدر یتیم‌ها است ما هم که امت ایشان هستیم باید اینگونه امور مد نظرمان باشد و اولویت بیشتری داشته باشد. «الله الله فی جیرانکم، فانهم وصیه نبیکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره همسایگانتان که رسول خدا (ص) درباره آنان سفارش کرده و پیوسته درباره آنان توصیه می‌فرمودند. یک زندگی مسالمت‌آمیز و با محبت با یکدیگر داشته باشید البته این روحیه همدلی همیشه بین مسلمانان خصوصاً شیعیان و ایرانیان بوده است.

حجت السلام موسوی مطلق ادامه داد: امام علی (ع) در ادامه روایت فرمودند «الله الله فی القرآن، فلایسبقکم الی العمل به احد غیرکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره قرآن مبادا کسی به عمل کردن بدان بر شما سبقت جوید. پیامبر اکرم (ص) هنگامی که خواستند از عالم رخت بربندند مردم را به تبعیت از قرآن و عترت شانه به شانه در کنار یکدیگر سفارش کردند «الله الله فی الصلاه فانه خیر العمل وان‌ها عمود دینکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز؛ زیرا که نماز ستون دین شماست.

وی اظهار کرد: در ادامه وصیت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند «الله الله فی بیت ربکم لاتخلوه ما بقیتم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه کعبه، مبادا تا زنده هستید، آن خانه از شما خالی بماند که اگر رها شد، مهلت داده نمی‌شوید و به عذاب دچار می‌گردید و اگر از شما خالی ماند، کیفر خداوند فرصت زندگی به شما نمی‌دهد.

این پژوهشگر مذهبی توضیح داد: امیرالمومنین (ع) فرمودند «الله الله فی الزکاه فان‌ها تطفی غضب ربکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید در دادن زکات اموال خود که زکات خشم پروردگار را فرونشاند. پرداخت زکات باعث تزکیه و تطهیر انسان می‌شود در قرآن مشاهده می‌کنید هر جا صحبت از اقامه نماز است پرداخت زکات هم آمده است یعنی یک روی شما به بندگی خداوند و یک روی شما باید به خلق خداوند باشد در نتیجه عبادتی که انجام می‌دهید باید حواستان به چگونگی هزینه پولتان هم باید باشد که در چه راهی هزینه می‌کنید.

حجت السلام موسوی مطلق گفت: امیرالمومنین (ع) در بیان نگرانی هایشان به اهمیت ماه رمضان اشاره کردند و فرمودند «الله الله فی شهر رمضان فان صیامه جُنه من النار»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره روزه ماه رمضان؛ زیرا که آن برای شما، چون سپری است از آتش دوزخ «الله الله فی الفقراء والمساکین فشارکوهم فی معاشکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره بینوایان و مسکینان و آن‌ها را در زندگی خود شریک سازید و از خوراک و لباس خود به آن‌ها نیز بدهید.

وی ادامه داد: امیرالمومنین فرمودند «الله الله فی الجهاد باموالکم وانفسکم والسنتکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره پیکار کردن در راه خدا به مال‌ها و جان‌ها و زبان‌های خویش. گاهی نیاز است با جاناتان این ایثار را انجام دهید، در هشت سال جنگ تحمیلی مردم ثابت کردند که با جانشان شرکت کردند و همچنین شهدای مدافع حرم نیز این ایثار را اثبات کردند؛ اما گاهی جهاد، جهادی است که باید با مال و اموال در راه خدا ایثار کنیم در نتیجه در این شرایط سخت که برخی نیازمند یاری دیگران هستند نیاز است که انسان در این جهاد حضور پیدا کنند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: گاهی با زبان باید جهاد کرد و در فتنه‌ها سکوت نکرد «الله الله فی ذریه نبیکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره امت پیغمبرتان، مبادا در میان شما ظلم و ستمی واقع شود «الله الله فی اصحاب نبیکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره اصحاب پیغمبرتان؛ زیرا که رسول خدا (ص) درباره آنان سفارش فرموده است «الله الله فی النساء وفیما ملکت ایمانکم»؛ از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره زیردستانتان، غلامان و کنیزان»؛ زیرا بانوان جایگاه والایی در اندیشه اسلامی دارند و همچنین اگر حواست به زیردستان باشد خداوند نیز حواسش به شما بیشتر خواهد شد و این عمل شما باعث جلب توجه و رضایت پروردگار می‌شود.

  پربازدید ترین