• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بسم الله محمدی وزیر دفاع می شود

بسم الله محمدی وزیر دفاع می شود

رایزنی ها بالای توافق پیرامون انتخاب بسم الله محمدی جریان دارد. اما جناح قبیله گرایان و طرفداران طالبان در رژیم هنوز با این گزینه با تمام توان مخالفت می کنند.

گزارش از کابل حاکی از آن است که رایزنی ها بالای تقرر جنرال بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی بین ع و غ جریان دارد.
عبدالله عبدالله به محمد اشرف غنی احمدزی هشدار داده که بر اساس توافق پیش از پذیرش نتایج تقلبی نمایشنامه انتخابات ریاست جمهوری گذشته وزارت امور داخله مربوط به جناح وی می شود. اما حالا که سرکار رژیم وزیر امور داخله را تعیین کرده، باید انتخاب بسم الله محمدی را به صفت وزیر دفاع ملی افغانستان بپذیرد.

گزارش بیان می دارد که هنوز رایزنی ها بالای توافق پیرامون انتخاب بسم الله محمدی جریان دارد. اما جناح قبیله گرایان و طرفداران طالبان در رژیم هنوز با این گزینه با تمام توان مخالفت می کنند.
عبدالله عبدالله به محمد اشرف غنی احمدزی گفته که برنامه صلح تا زمان کسب توافق پیرامون انتخاب و انتصاب ارتشبد بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی رژیم به تعلیق رفته است.

اگر محمد اشرف غنی احمدزی حاضر به انتخاب و انتصاب بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی افغانستان نگردد، جناح عبدالله عبدالله از شرکت در نشست استانبول اجتناب می کند.
چالش اصلی در تقرر ارتشبد بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی همانا عدم توافق سفارت امریکا و مخالفت سرکار رژیم با این درخواست عبدالله عبدالله است.

طالبان هم به محمد اشرف غنی احمدزی هشدار داده اند که اگر مانع تقرر بسم الله محمدی به مقام وزارت دفاع ملی افغانستان نگردد، عواقب تقرر وی بر دوش ارگ نشین کابل و اشغالگران کشور است.

امرالله صالح هم مخالف سرسخت تقرر بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی رژیم است، چون حضور محمدی در مقام مورد نظر موجب کاهش نفوس و نفوذ وی در وزارت دفاع و مانع دست اندازی وی در تقرر افراد مورد نظرش در وزارت نامبرده می گردد و همچنین زمینه ساز حضور و تقرر مجاهدین در مقام های کلیدی دستگاه دفاعی کشور می گردد.

امرالله صالح تلاش دارد حضور مجاهدین در ارتش و دیگر نهاد های امنیتی و استخبارتی رژیم را به حداقل برساند. اما عبدالله عبدالله با پافشاری بر تقرر ارتشبد بسم الله محمدی در مقام وزارت دفاع ملی می کوشد جنگ را به نفع بقای نظام جمهوریت رقم زند و از پاشیدن ارتش پس از خروج نیروهای ارتش اشغالگر امریکا و نیرو های عضو دول ناتو جلوگیری خواهد کرد.

امریکایی ها و سران رژیم ادعا دارند که افغانستان دارای 365000 نیروی دفاعی است. اگر چنان باشد چرا در هر یک از 33 ولایت 10000 هزار و در پایتخت کشور 35000 نیروی دفاعی فعال حضور فعال ندارد؟
حامیان و عناصر وابسته به آی اس آی، طالبان، سی آی ای و حزب اسلامی حکمتیار مخالف حضور مجاهدین و نیروهای مقاومت ملی در صفوف ارتش، نیروهای امنیتی و استخباراتی افغانشتان هستند.

اگر تقرر بسم الله محمدی به صفت وزیر دفاع ملی افغانستان بنابر درخواست راهبردی عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی عملی گردد در آن صورت او می تواند با دست پر و دل جمع برای چانه زنی با طالبان از موضوع مجاهدین و نیرو های جهادی و مقاومت ملی در نشست استانبول اشتراک ورزد و این تصمیم مدبرانه زمینه ساز وحدت صفوف مجاهدین و مقاومت گران بر محور وی خواهد گشت.

سید حسیب مصلح

  پربازدید ترین