• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برقراری رابطه سیاسی با اسرائیل، مایه شرم ساری برای کشورهای اسلامی است

 برقراری رابطه سیاسی با اسرائیل، مایه شرم ساری برای کشورهای اسلامی است

 حسن جعفری؛ دبیرکل حزب رفاه ملی که در وبینار قدس شریف، محور هم‌گرایی و وحدت جهان اسلام در کابل صحبت می‌کرد، گفت: بعضی از کشورهای اسلامی به‌جای حمایت از مردم فلسطین و تحریم رژیم اسرائیل، متاسفانه به نحوی طرح ترامپ یا همان معامله قرن را صحه گذاشتند و با اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کردند که این مایه ننگ و شرم‌ساری برای کشورهایی مانند امارات، بحرین و سایر کشورهای اسلامی است.

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی قدس، وبینار «قدس شریف، محور همگرایی و وحدت جهان اسلام» با حضور شخصیت‌های سیاسی، دینی و علمی افغانستان، سفیر فلسطین و نماینده جنبش حماس در ایران و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، روز پنج‌شنبه(16 ثور) از سوی دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.

حسن جعفری دبیرکل حزب رفاه ملی که در این سمینار صحبت می‌کرد، گفت که هم‌صدایی و همدردی با مردم فلسطین را در روز جهانی قدس، از وظیفه ایمانی و دینی هر مسلمان معتقد است.

به گفته او، روز جهانی قدس که توسط رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بنیان‎گذاری شد، نمادی از وحدت و برادری همه مسلمانان جهان است.

دبیرکل حزب رفاه ملی علاوه کرد: هفت دهه است که مردم فلسطین تحت سیطره رژیم صهیونیستی اسرائیل قرار دارد و ایجاب می‌کند که مسلمانان یک‌صدا حمایت خود از مردم فلسطین، اعلام کرده و کوشش کنند که قبله اول مسلمین را از چنگ رژیم اسرائیل، نجات دهند.

جعفری گفت: گروه‌های افراطی که در افغانستان جنگ و خشونت را به راه انداختند و دم از خروج نیروهای خارجی و بیگانه‌ستیزی می‎زنند، اگر راست می‌گویند بروند در سرزمین فلسطین جهاد کنند اما متاسفانه چنین اراده‌ای ندارند، زیرا این گروه‌ها در حقیقت ساخته و پرداخته خود استکبار جهانی هستند و می‌خواهند مسلمانان و کشورهای اسلامی را تضعیف کنند.»

وی تصریح کرد: «روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) بنیان‌گذاری شد و امروز مورد حمایت بی دریغ رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای قرار دارد و روز قدس به عنوان روز نمادین و تاریخی وجهه دینی دارد و باید مسلمانان از آن برای وحدت بهره‌برداری کنند و اگر بی‌توجهی کنند، دیر خواهد شد.»

دبیرکل حزب رفاه ملی خاطرنشان ساخت: متاسفانه بعضی از کشورهای اسلامی به‌جای حمایت از مردم فلسطین و تحریم رژیم اسرائیل، به نحوی طرح ترامپ یا همان معامله قرن را صحه می‌گذارند و با اسرائیل رابطه سیاسی برقرار کردند که این، مایه ننگ و شرم‌ساری برای امارات، بحرین و سایر کشورهای اسلامی است.

جعفری بیان داشت: خیانت حکامی که با رژیم جعلی اسرئیل رابطه برقرار می‌کنند در حالی‌که صهیونیست‌ها، قدس، قبله اول مسلمانان را عملاً در چنگ دارند و به مردم فلسطین ظلم روا می‌دارند، در تاریخ فراموش نخواهد شد.

به گفته او؛ زمام‌دارانی که در حقیقت مزدور امریکا و غرب هستند، خلاف میل ملت‌های‌شان به صدای استکبار جهانی لبیک می‌گویند در حالی‌که فعلاً اولویت همه کشورهای اسلامی آزادی قدس از چنگ اشغال‌گران است.

وی از مسلمانان خواست که یک‌پارچه و متحدانه در راستای آزادی بیت‌المقدس و حمایت مردم فلسطین گام بردارند و یقیناً این حرکت متحدانه می‌تواند مایه حیات و سعادت برای مسلمین جهان باشد.

قابل ذکر است: در طول سال‌های گذشته هر زمانی که مسلمانان به خصوص در افغانستان خواستند از روز جهانی قدس گرامی داشت کرده و با مردم مظلوم فلسطین همصدا و هم زبان شوند، این سوال و شبهه از سوی برخی ایجاد شده که مردم افغانستان را که این همه با مشکل و بحران مواجه است، چه به مسأله فلسطین و قدس. با اندکی تأمل، پاسخ به این سوال چندان سخت و مشکل نخواهد بود؟

بر اساس آموزه‌های ناب اسلام محمدی، همه مسلمانان و مومنان با هم برادر و سرنوشت هر کدام بر سرنوشت دیگری تأثیرگذار است. مسأله فلسطین و قدس، دیرپاترین بحران جان اسلام در قرن 14 است که اکنون در آخرین سال این سده قرار داریم و شاید هیچ جامعه اسلامی بیش از مردم افغانستان درد و رنج برادران فلسطینی خود را از عمق جان خود درد نکنند.

در این وبینار تلاش شده علاوه بر بررسی پیوند دینی و ایمانی با مسأله فلسطین و قدس، از دیدگاه استادان دانشگاه و کارشناسان روابط بین الملل، پیوند تاریخی، سیاسی و ژئوپلیتیکی منطقه و به ویژه افغانستان با این مسأله و همچنین آخرین تحولات و تئوری‌ها پیرامون سرنوشت قدس و فلسطین مورد واکاوی قرار گیرد.

  پربازدید ترین