• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هشتگ «#مادر_بلند_شو» پس از انتشار تصویری دردناک از حمله تروریستی کابل ترند شد

هشتگ «#مادر_بلند_شو» پس از انتشار تصویری دردناک از حمله تروریستی کابل ترند شد

روز گذشته بار دیگر افغانستان در ماتم کودکان در خون غلتطیده رفت. هنوز از جان پدر کجاستی نگذشته که روز گذشته آنطور که برخی رسانه‌ها می‌گویند داعش به این مدرسه که آن‌ها به آن می‌گویند «مکتب خانه» حمله کرده است و طالبان نیز شدیدا دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده، اما کاربران افغان در کانال‌های تلگرامی و توئیتر ادعای طالبان را مضحک خوانده اند.

ماجرا چه بود؟
روز شنبه ساعت 16:30 به وقت کابل، هنگامی که دخترکان از مدرسه سیدالشهدا  واقع در کوه چهل دختران قصد رفتن به خانه را داشتند بمب اول منفجر شد. مادرانی که به دنبال دخترکان خود آمده بودند نیز در انفجار دوم قربانی شدند و عده‌ای دیگر که به محل انفجار امدند که ببیند اوضاع از چه قرار است؟ انفجار سوم روی داد.

با اینکه طالبان دست داشتن در این انفجار را رد کرده است، اما مقامات افغان نیز معتقدند که کار گروه طالبان است و آن‌ها دروغ می‌گویند.

وزارت داخله اعلام کرد که شمار تلفات حمله مرگبار بر یک مدرسه دخترانه در غرب شهر کابل به بیش از 50 کشته و 100 زخمی افزایش یافته است.

«طارق آرین»، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که کشته‌شدگان دانش‌آموزان این مدرسه و ساکنان محل حادثه بوده‌اند.

آرین افزوده که این آمار نهایی نیست و امکان افزایش آن وجود دارد. از سویی هم، سخن‌گوی وزارت کشور تأکید کرد که این حمله توسط جنگ‌جویان گروه طالبان راه‌اندازی شده بود. به گفته وی، در حالی که مکان‌های آکادمیک مصونیت جنگی دارد، اما این گروه از این مناطق به عنوان اهرم فشار بر مردم و دولت افغانستان استفاده می‌کند.

طارق آرین گفته است که مشابه این حملات نشان می‌دهد که گروه طالبان مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد، اما به صورت مستقیم در آن دست دارد.

جان پدر کجاستی و حالا مادر بلند شو…
از روز گذشته با انتشار تصویری از یک مادر که در انفجار کشته شده است و کودکانش بالای سر او ایستاده اند در توئیتر با هشتگ #مادر_بلند_شو ترند شده است. افغانستان امروز در غم دخترکانی است که با آرزوی فردایی بهتر با آینده‌ای روشن راهی مدرسه شده بودند. کودکانی که آرزوی آن‌ها جوی خون شد و بهای آن را هیچکس نخواهد داد.

در میان تصاویر عکس دیگری که در توئیتر بازتاب گسترده‌ای داشته در کنار جسد دخترک خردسال، کتاب کمپیوتر (کامپیوتر) صنف یازدهم (سال یازدهم) بود. روی جلد آن نوشته بود: «از معلم کمیا پرسیدم که عشق چیست؟ گفت که عشق عنصر است.»

تصویر دیگری که دل جهانیان را در شبکه‌های اجتماعی به درد آورده است، دخترکی خردسال که وحشت زده در حال گریستن است و کتاب‌های خود را مانند عروسک در بغل گرفته است.

این انفجار در حالی رخ می‌دهد که دولت این کشور و طالبان بر سر قدرت و حکومت اختلاف نظر جدی دارند و امریکا نیز در حال ترک افغانستان است. درگیری بر سرقدرت احتمالا جنگ داخلی را برای افغانستان به ارمغان بیاورد. با اینحال این تحجر و جنگ بر سرقدرت توجیه حمام خون این دخترکان نیست.

  پربازدید ترین