• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در 5 سال گذشته یک قوم خاص با «نسل کُشی» و «جنایت جنگی» مواجه بوده است

 در 5 سال گذشته یک قوم خاص با «نسل کُشی» و «جنایت جنگی» مواجه بوده است

 شماری از نمایندگان مجلس می‌گویند که از سال 1395 به اینسو «نسل‌کُشی» یک قوم از سوی گروه‌های تروریستی و جناح‌های نامعلوم جریان دارد.

این تعداد از نمایندگان در نشست عمومی روز دوشنبه (20 ثور) مجلس یادآور شدند که در 5 سال گذشته، ده‌ها رویداد تروریستی در غرب کابل علیه یک مذهب خاص و گویندگان زبان خاص به‌وقوع پیوسته است.

آنان خاطرنشان ساختند که نهادهای امنیتی به ویژه ریاست عمومی امنیت ملی نیز در جلوگیری از این رویدادها ناکام بوده و در اکثر موارد عمداٌ بی‌توجهی کرده است.

این تعداد از نمایندگان خواستار شدند تا نهادهای بی‌طرف بین‌المللی این قضایا را به صورت دقیق بررسی کرده و عاملان اصلی آن را به مردم و خانواده‌های داغ‌دیده معرفی کند.

سید عبدالقیوم سجادی، نماینده غزنی در مجلس گفت: "در ادامه حوادث خونین غرب کابل، دو روز قبل اتفاق ناگواری دیگر به وقوع پیوست که نزدیک به 300 دانش‌آموز را به خاک و خون کشانید. آنچه که در مکتب سیدالشهدای غرب کابل اتفاق افتاد مصداق بارز جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی قومی است".

سجادی اضافه کرد که حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری مکلفیت دارند تا در برابر این جنایت به عنوان یک انسان برخورد کنند.

وی با بیان‌اینکه در مورد عاملین این جنایت و در مورد حکومت به عنوان تامین‌کننده امنیت مردم، تاریخ فردا قضاوت خواهد کرد، افزود که سکوت جامعه جهانی و مسوولیت ناپذیری حکومت افغانستان موجب خواهد شد تا قضاوت تاریخ در این مورد «بد» باشد.

سجادی پیشنهاد کرد که مجلس به جای گریه کردن یک اقدام عملی روی دست بگیرد و فیصله رسمی در این مورد صادر کند.
رمضان بشردوست، نماینده کابل نیز در نشست امروز گفت: "ما باید از شعار و شعر تسلیت گفتن و عزای عمومی اعلام کردن بگذریم و به شعور و شرف رجوع کنیم و اقدام عملی روی دست بگیریم".

او اضافه کرد که مجلس باید مشخص سازد که چه کسی پُشت این رویدادها حضور دارد و مردم را به خاک و خون می‌کشاند؛ چون طالبان، داعش و شبکه حقانی مسوولیت اکثر رویدادها را به عهده نمی‌گیرند.

وی همچنین اشاره کرد که برای اولین‌بار دست داشتن حکومت در قتل مردم از سوی جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز مطرح شد و باید در مورد قضایای اخیر نیز این مسئله موشکافی شود.
سجادی، مردم را بی‌اعتماد نسبت به حکومت خواند و اضافه کرد که مردم تاکید بر بررسی قضایای خونین از سوی یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی دارند تا روشن شود که چه کسی پشت قتل‌های زنجیره‌ای و هدف‌مند قرار دارد.

شاه‌گل رضایی، دیگر نماینده غزنی نیز رویداد مکتب سید الشهدای غرب کابل را مصداق بارز «نسل کُشی» خواند و گفت که از سال 1395 به این طرف رویدادهای خونین بیشتر علیه یک قوم اتفاق افتاده و مردم یک مذهب خاص با نسل‌کشی مواجه بوده‌اند.

رضایی اضافه کرد که مجلس نمایندگان باید در یک اقدام مسوولانه در برابر نسل‌کشی از خود جدیت نشان دهد و به سکوت خود نقطه پایان گذارد.

او تاکید کرد که مجلس، نهادهای امنیتی به ویژه امنیت ملی که در جلوگیری از این رویدادها ناکام بوده‌اند را مورد بازپرسی قرار دهد.

فاطمه کوهستانی، نماینده غور نیز گفت که در پنج سال گذشته مردم شیعه مورد حملات هدف‌مندانه در مراکز آموزشی، فرهنگی، دینی، ورزشی و درمانی قرار گرفته‌اند و اینبار نیز ده‌ها طفل بی‌گناه از این مردم در مکتب به خاک و خون کشانیده شده است.

او با بیان اینکه حکومت و ریاست عمومی امنیت ملی نیز در این قضایا دخیل هستند، اضافه کرد که در این مدت نهادهای امنیتی اندک‌ترین تحرکی از خود برای جلوگیری از رویدادهای خونین نشان نداده‌اند و هرچند می‌دانستند که غرب کابل مورد حملات هدف‌مند قرار می‌گیرد، اما در راستای جلوگیری از آن اقدامی نکرده‌اند.

محمد عارف رحمانی، دیگر نماینده غزنی نیز گفت که هرچند تمام مردم افغانستان از تروریستان آسیب دیده‌اند، اما کشتار مردم به صورت سیستماتیک و در پنج سال گذشته در یک منطقه خاص و ناحیه خاص بی‌سابقه بوده ‌است.

او اضافه کرد که مردم شیعه در مکتب، دانشگاه، شفاخانه، حسینیه، مسجد، ورزشگاه، سالن عروسی و سایر مکان‌ها سلاخی شده و همواره هدف قرار گرفته‌اند.

بربنیاد گفته‌های رحمانی؛ این رویدادها نشان می‌دهد که مردم شیعه با یک «نسل‌کشی» و «جنایت جنگی» روبرو هستند و از این سو امنیت ملی نتوانسته تا جلو این کشتار سریالی را بگیرد و عاملان آن را افشاء سازد.

او نیز تاکید کرد که باید یک نهاد بی‌طرف بین‌المللی این قضایا را به صورت دقیق بررسی کند و همچنین کسانی که ناکام بوده‌اند، هم مورد بازخواست قرار بگیرند.

در همین حال کتوازی، عضو دیگر مجلس در نشست امروز گفت که دشمنان مردم افغانستان سعی دارند تا اختلافات مذهبی و نژادی را در کشور دامن بزنند، اما این خواب چهل ساله آنان همچنان به حقیقت مبدل نخواهد شد.

او خواستار شد که برای جلوگیری از این رویدادها باید رئیس‌جمهوری در تقرری‌های امنیتی دقت بیشتری کار بگیرد و منافع ملی را بر منافع شخصی و تیمی خود ترجیح بدهد.

با این وجود میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان گفت: "تروریستان خون‌خوار در این ماه رحمت و مغفرت فاجعه آفریدند و با حملات قساوت‌بار خود اسلام و مسلمانان را توهین کردند".

او اضافه کرد که هرچند مردم افغانستان هیچ‌گاه این حملات را فراموش نمی‌کنند و عاملان آن را نمی‌بخشند، اما متاسفانه این واقعیت وجود دارد که غرب کابل همواره با حملات هدف‌مند مواجه بوده است.

رحمانی به کمیسیون امنیت داخلی و تفتیش مجلس هدایت داد تا در هماهنگی با نهادهای امنیتی چگونگی وقوع رویداد مکتب سید الشهداء غرب کابل را بررسی کرده و گزارش خود را با تالار شریک کند.

  پربازدید ترین