• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تنش های لفظی اعضای مجلس نماینده گان دربارۀ حملۀ تروریستی در منطقه دشت برچی غرب کابل

 تنش های لفظی اعضای مجلس نماینده گان دربارۀ حملۀ تروریستی در منطقه دشت برچی غرب کابل

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت که دشمنان کشور می‌خواهند با این گونه حمله‌ها، اتحاد را میان مردمان کشور نابود سازند.

نشست امروز (دوشنبه، 20 ثور) مجلس نماینده‌گان به‌علت درگیری‌های لفظی میان شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان دربارۀ چه‌گونه‌گی رویداد مرگ‌بار روز شنبه بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، برهم خورد.

جنجال‌ها میان اعضای مجلس پس از آن بالا گرفتند که شماری از نماینده‌گان حمله بر مرکزهای آموزشی در غرب کابل را نسل کشی دانسته و خواهان کنار رفتن مسؤولان امنیتی و استخباراتی شدند.  

نماینده‌گان می‌گویند که کار حکومت ماتم گرفتن و محکوم کردن نه بل تأمین امنیت است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان گفت که دشمنان کشور می‌خواهند با این گونه حمله‌ها، اتحاد را میان مردمان کشور نابود سازند.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده گان، گفت: «لشکر ضد علم ومعرفت با حمله بر اطفال و شاگردان مکتب سید الشهدا در این ماه رحمت و مغفرت فاجعه آفریدند.»

محمد نعیم وردک، عضو مجلس نماینده گان از میدان وردک، گفت: «تمام مردم افغانستان این نوع رویدادها را محکوم می کنند و به عاملان آن به دید نفرت می بینند.»

پس از چاشت روزشنبه، سه انفجار پی‌هم در پیش دروازه مکتب سیدالشهدا در منطقۀ دشت برچی شهر کابل رخ داد. در این رویداد نزدیک به 60 تن که بیشتر شان دانش‌آموزان دختر بودند جان باختند و نزدیک به 180 تن دیگر، زخم برداشته‌اند.

فاطمه کوهستانی، عضو مجلس نماینده‌گان از ولایت غور گفت: «

شاه‌گل رضایی، عضو دیگر مجلس نماینده‌گان از ولایت غزنی گفت: «نهاد امنیت ملی و نهادهای دیگر کشفی و استخباراتی وقتی این قدر در بی خبری به سر میبرند فلسفه وجودی این نهادها چیست؟»

شماری از این نماینده‌گان حکومت به ویژه نهادهای اطلاعاتی را به ناکامی متهم می‌سازند و می‌گویند که مسؤولیت رییس‌جمهور ماتم گرفتن و محکوم کردن این رویدادها نیست.

عارف رحمانی، عضو دیگر مجلس از ولایت غزنی گفت: «این اعمال نسل کشانه در پنج سال گذشته در یک منطقه خاص انجام گرفته این کشتار در تاریخ افغانستان سابقه نداشت.»

اما شمار دیگری در این باره، واکنش نشان دادند و می‌گویند که نسل کشی نه بل افغان کشی در کشور جریان دارد.

گُل‌احمد کمین، عضو مجلس نماینده‌گان از ولایت کندهار گفت: «"به شدیدترین الفاظ محکوم می کنیم"... این جمله است که همیشه از زبان سیاسون بیرون می شود اما مردم از این جمله های تکراری خسته شده اند.»

در این میان، تنش‌ها در مجلس پس از آن جدی شدند که شاهپورحسنزوی، نمایندۀ ولایت لوگر، شماری از همکارانش را که رویداد مکتب سیدالشهدا را نسل کشی می‌دانند، به جاسوسی به کشورهای دیگر متهم کرد.

آقای حسنزوی افزود: «در شهادت این شهیدان مستقیم ایران دست دارد و در این مجلس جاسوسان خود را دارد.»

قیوم سجادی، مجلس نماینده‌گان از ولایت غزنی گفت: «اطفال و دختران شان را تازه زیرخاک کردند بخاطر عملیات و اقدامات وحشیانه و تروریستی تروریستان، بجای این که اینها تسلیت بگویند این ها نمک می پاشند.»

غلام‌حسین ناصری، عضو مجلس نماینده‌گان از کابل نیز گفت: «کسی که در پارلمان از این جنایت حمایت می کند و اعتراض می کند اونها جز قاتلان مردم افغانستان استند.»

کشتار گروهی دانش‌آموزان مکتب سیدالشهدا با محکومیت‌های جدی در بیرون از کشور نیز رو به‌رو شده‌است.

  پربازدید ترین